Lätt blåslagen igen

Det var sparring igår och fastän jag bara noterade ett nytt blåmärke igår kväll, så noterade jag desto fler imorse. Hmm. Ett tjusigt på ena armbågen, tillsammans med ”klösmärken”. Någons tånaglar möjligtvis? Eller kardborrknäppningen på boxhandskarna? Ett kombinerat litet blåmärke/klösmärke på andra armbågen, ett svullet på vänster knä och sedan har jag tydligen lyckats göra något dumt med vänster fot också. Jag som inte ens märkte att jag dunkade i med den igår, men det måste jag ha gjort, för jag är svullen på ovansidan av foten.

Under sparringen fick jag två kommentarer från tränaren. Den ena är att jag måste se till att slappna av i axlarna. Jag vet med mig sedan tidigare att jag är en hejare på att dra upp dem när jag är så superfokuserad på något, (har samma tendenser ibland när jag rider) men jag MÅSTE försöka komma ihåg att vara avslappnad där. Det tar för mycket kraft att gå omkring och spänna sig. Det andra är att gå åt sidan när någon hamrar på mig med en massa slag. Jag vet med mig att det är det bästa att göra och likförbannat känner jag mig som ett rådjur fångat i strålkastarlyset, jag liksom fryser och kan bara tänka ”skydda ansiktet” och glömmer helt av att det går att gå åt sidan. Lite som när man tittar på film och inte fattar varför folk flyr rakt bort från monstret, istället för att försöka springa åt sidan. Idiotiskt. Ja ja, jag ska försöka påminna mig själv om de här sakerna mitt under sparringen.

Jag körde lite mage efter passet också; fällkniven med 5 kg medicinboll, sidositups med benen i högt läge, och några hålla-benen-30 cm-ovan-golv-övningar. Som tack för det belönades jag med träningsvärk i magmusklerna, men det är som det ska vara!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

