Härdandet är en myt

På min gamla klubb var det mycket ”härdande”, alltså stå och ta emot slag och sparkar direkt på armar, ben och i mage. På nuvarande klubb är det total frånvaro av sådant och jag har undrat varför, men nu har jag fått en förklaring. Idag efter att jag hade fått en person att slå mig i magen, så frågade tränaren varför jag ville att någon skulle slå mig i magen. Jag svarade att det var för att jag ville träna magmusklerna, samt öva upp färdigheten att automatiskt spänna magen när jag ser ett slag komma mot magen. Vi kom rent allmänt in på det här med ”härdande” då och tränaren sade att det är en myt att det går att härda kroppen. Möjligen kan man få skallen att hantera smärta bättre, det är allt. Vanliga slag i magen skulle man inte heller satsa på, utan i sådant fall slag med handflatan. Slag och sparkar mot armar och ben kunde (utöver blåmärken😉 ) resultera i muskelbristningar om det gick illa. Det här med att härda smalbenen så det bildas brosk ovanpå (nej, jag har aldrig varit intresserad av den biten!) var inte heller någon god idé – brosk bildas inte om det inte har blivit en benskada, alltså små mikrofrakturer i benen. Alternativt leder det så kallade ”härdandet” till att nervändar dör, man tappar känseln och får sämre blodcirkulation. Vill det sig riktigt illa kan det minskade blodflödet leda leda till vävnadsdöd. Jag vill lova att jag inte kommer vara intresserad av något ”härdande” efter denna uppenbarelse. Eller jo, slag i magen kommer jag vilja ha, av samma anledningar jag nämnde till tränaren tidigare idag, men jag ska propsa på att den som slår mig använder handflatorna.🙂 Dagens uppenbarelse gör nog att jag blir kvar på nuvarande klubb även i höst/vinter – det känns inte det minsta frestande att gå tillbaka till en klubb där jag har fått lära mig sådant som har visat sig vara åt skogen. Sorgligt men sant.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Härdandet är en myt

  1. Elisabet Norell skriver:

    Det gamla ordspråket gäller alltså fortfarande: Det som inte härdar dödar…. Eller hur var det nu;-)
    Jag undrar vart de (ledarna) var fostrade på det förra stället och om verkligen alla ledare där tänkte likadant. Machoinställning! Ett under att nybörjare stannar kvar… Tja, jag vet inte men något märkligt är det! Du är strong du som kämpat på där med lust och energi. Tur att du fick anledning att prova ett annat ställe och deras mentalitet. Heja på! Oavsett vart du kämpar:-) / E.

Kommentera

