Malmö Garden Show

Idag var jag med en kompis på Malmö Garden Show i Slottsträdgården. En liten tillställning med ett fåtal visningsträdgårdar och visningsbalkonger, några marknadsförsäljare, lite scenkonst, föredrag och annat. Inget jag hade åkt flera mil för att besöka, men när man bor i krokarna så är det en trevlig tillställning. Det går alltid att få inspiration på ett eller annat sätt och att strosa runt och titta på växter och annat är aldrig fel. Vädret höll sig dessutom i schack när vi var där, det var inte förrän framåt tre som molnen hopade sig igen.

Min favoritbalkong? Det blev Hvilans bidrag och nej, jag visste inte att den var deras när jag föll för den, så ni kan inte beskylla mig för jäv.😛 Den hade en hängmatta, vinrankor, fikon och rosor i krukor, ett antal långsmala vattenfyllda kärl med flytande blommor, ett stort parasoll. En spaljéliknande konstruktion med blomlådor ovanpå, med lila passionsblomma, lila hängverbena, vildvin, rosenböna och klockranka som vällde ner . De hade Babylons hängande trädgårdar som inspiration. Ni fattar varför den gick hem hos mig va? Jag har naturligtvis bild på det hela, men det dröjer nog ett tag innan de hamnar i mitt nätalbum.

Bland visningsträdgårdarna råkade min favorit vara densamma som hade vunnit 1:a pris i Allers trädgårdstidnings tävling. Det råkade vara Trädgårdshandeln i Limhamn som låg bakom bidraget. Är jag förvånad? Nej. Inslag som vattenspegel, stäppsalvia, rosenskära, trumpetblomma, gräslök, silverax, eukalyptus, buxbom m m gjorde att jag föll för den. Bland de andra visningsträdgårdarna fast lite mer udda inslag. En av visningsträdgårdarna hade ett lite otippat inslag av färgglada plastblommor och plastfjärilar. Låter riktigt fult, men på det där stället hade det en cool effekt. Särskilt de lysande orange plastblommor som stod bland rabarberplantor. I en annan visningsträdgård fanns leksakshästar på en sandgång! Man måste nog se det hela för att förstå att det faktiskt fungerade i sammanhanget, men jag lovar, ni ska få se bilder så småningom.

Jag provade lyckan i orkidésällskapets lotteri, men i vanlig ordning vann jag inget. Fick nöja mig med att fota blommorna istället. Bland marknadsstånden fanns det förstås en hel del växter och trädgårdsprydnader. Vissa saker var roligare än andra. Bland prydnadsföremålen så var jag väldigt nära att få med mig en ödla hem, men som det nu föll sig så lade jag pengarna på en gammeldags luktärt istället. Alltid charmigt att få fatt i sorter som inte finns ute i den vanliga handeln! Färgen på den här ljuvligt doftande sorten är ceriserosa, som skiftar mer åt det blålila hållet till i takt med att blomman åldras. Kommer passa in alldeles ypperligt på min balkong i år, då jag omedvetet har lyckats följa den rosa trenden.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv, Växter/trädgård. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Malmö Garden Show

  1. Elisabet skriver:

    Ödla av brons/ mässing? Det finns en hel del gjutna figurer på GS. Iron fairies (järn-älvor) är mest udda och lite lockande med ”fairy-dust” på köpet, men jag föredrar den gjutna trollsländan. Speciellt i jämförelse med sjöstjärnorna, kräftorna och krabborna.
    Jag satte ihop ett utomhusarr idag eftersom de ljuslila-rosa hängpelargonerna sålt sämre än de röda och vita. Nu skall vi se: Pelargon, ett gräs med en anings koppar i färgen, silverblad???? och Påfågelöga som kallas för något helt annat på GS. Två olika svenska namn, bla. ”australisk prästkrage”?!?!!? Den jag valde var mörkt lila och perfekt till det ljuslila! Det hela placerades i en härligt silvergråbrun flätad ”korg” /pelare av typ rotting. Det blev visst två arr. eftersom det fanns ett mindre matchande kärl, men där fick jag bara plats med pelargonen och silverbladet.
    Smaskens! säger jag om vad jag åstadkom:-D
    Jag får väl ta bild och återkomma med namnen.

  2. Elisabet skriver:

    För övrigt så har jag varit där på GS för länge nu eftersom jag nu börjar sätta sticklingar, rensa ur lavendel som egentligen skall slängas för jag tror de kan ta sig, och hyfsa till skadade blommor lite för mycket. Men myrten”trädet” måste gå att fixa och förhoppningsvis så tar det sig och blir snyggt om någon vecka… Citronerna fick sig också en släng av saxen… Bladluspelargonerna blir jag sur på. Det står 2-3 stycken på sidan som jag har extra koll på. Apropå myrten så undrar jag om de som stått under tak men utomhus kommer att må dåligt de närmsta dagarna. Jordklumparna var på tok för torra! Det hjälper inte att vattna uppepå när de är för torra, då rinner allt igenom och ner på fatet. Jag skall hålla uppsikt och säga dem att inte sälja dem till en början utan hellre de som stått inomhus. Ja, hu vilka projekt jag har… Men jag är lite smånöjd nu när jag pysslar på detta sätt:-) Till råga på allt blev jag tvungen att så mina 12 luktärtsfrön idag eftersom de blivit blötlagda av misstag. Trevligt bekymmer:)

Kommentera

