Hästar, mygg och trädgård

I förrgår lekte F och B tävlingsgalopphästar. Busarna var taggade redan från start och när vi mot slutet av uteritten skulle ta en galopp så började de förvisso i ett lagom tempo, men lade sedan i högsta växeln. De stack helt enkelt. Med stack menar jag inte heller skenade, för här var det inget som skrämde dem till att rusa som galningar, utan de skulle helt enkelt ha kul. Där stigen vi red på övergick till en äng så fick jag ner F till trav, men eftersom B kom i högsta hastighet bakifrån, så fick F för sig att gå över till hetsgalopp igen. Normalt brukar man säga att man ska försöka lägga en volt och låta hästen springa av sig, men där vi var var det inte läge för någon volt. Tacksamt nog kom vi så småningom till ett tätt buskage på ena sidan, så jag styrde helt enkelt in F mot buskaget (läs: vred hennes huvud dit så hon inte vågade rusa på framåt 😉  ) och fick stopp på henne. B låg långt framför mig vid det här laget, men det visade sig sedan att han hade stannat självmant några hundra meter fram. Det var väl inte lika kul att springa utan sällskap. 😛

F hade vid det här laget stressat upp sig själv, så eftersom det kändes som att sitta på en dansande krutdurk så hoppade jag av och ledde henne. Det tog nog 500 m innan hon överhuvudtaget började lugna ner sig och gick att leda normalt.

Jag har roat mig med att kriga mot mygg och ogräs också! Jag och L fick ordning på nästan hela östra rabatten och en stor del av den södra. Den södra är rätt hopplös, för marken är så otroligt packad där, man får kämpa som en idiot för att komma ner med spaden. För ja, att försöka dra upp ogräset med bara händerna är inte att tänka på. Myggorna inade hela tiden under ogräsrensandet och fastän jag dödade ett antal så är jag enormt prickig av dumma myggbett. Tack och lov reagerar jag inte lika hårt på de skånska myggen som de stockholmska, så de enda betten som har varit riktigt irriterande är det på armbågen och det i pannan. Resten kliar bara lite ibland och är inte heller så farligt svullna.

Vad mer? Jag har flyttat på döda kattungar – kattungar som tyvärr hade legat ett par dagar i värmen så det kryllade av likmaskar. Urk, urk och mera urk! Sådant gör mig enormt äcklad!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar, Vardagsliv, Växter/trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

