Buzz, buzz!

Några av er som läser här har koll på att jag är Buzzador, vilket innebär att jag emellanåt får tillfälle att gratis elller till kraftigt reducerade priser får prova nya produkter och tjänster. Jag säger emellanåt då det är lite si och så att komma med på kampanjer när man inte buzzat så mycket. Just nu buzzar jag i alla fall Philips Sonicare Healthy White, en eltandborste som kliniskt bevisat kan ge upp till två nyanser vitare tänder på två veckor. Bland annat för att den skonsamt borstar bort fläckar och missfärgningar orsakade av tobak, vin, kaffe och te. Låter inte så dumt va? Jag som alltid stör mig på att mina tänder inte är lika vita som mina syskons, blev helt enkelt sugen på att se om den här tandborsten verkligen kunde åstadkomma något sådant. Efter att ha använt den i lite över en vecka så tycker jag faktiskt tänderna ser aningen vitare ut. Jag försökte fota tänderna för ett par dagar sedan och ska sedan ta ett nytt foto om ett tag och se om den något vitare nyansen är inbillning eller ej.

Vad gillar jag med tandborsten? Uppenbarligen att den kan ge vitare tänder, men det är inte allt. Faktiskt så rengör den väldigt bra. Borsthuvudet är format efter tänderna och just det att borsthåren inte är lika långa överallt gör att man kommer åt väldigt bra när man borstar. Jag har ett ställe i munnen där det alltid brukar fastna skit mellan tänderna, men tandborsten lyckas göra rent där så jag behöver inte längre stå och krångla med tandtråd just där. Det är en klar känsla av ”jag-har-varit-hos-tandläkaren-rent” när jag har använt eltandborsten. Inte alls dumt! Dessutom går det snabbare att borsta tänderna med eltandborsten än med vanliga tandborsten.

Så har vi då det jag inte gillar med tandborsten. Den kräver lite invänjningstid får jag säga. Nu har jag förvisso inte använt eltandborste tidigare, så jag vet inte hur de brukar kännas att borsta med, men den här vibrerar väldigt mycket. Det är nog inte läge att använda eltandborsten om man har ont i huvudet.. Även om den de 14 första gångerna man använder tandborsten tar det lite lugnare med vibrerandet, så känns det ändå. Jag tyckte det var rätt obehagligt i början, men nu har jag vant mig. Tandborsten har för övrigt tre lägen, ett rengöringsläge (clean) på 2 min, ett sensitive-läge där den vibrerar lite mindre och sedan ett clean and white som först kör rengöring i 2 min och därefter vitningsläget i 1 minut. Det är en och samma knapp man trycker på för att välja läge. För att man ska ha koll på att hinna borsta allt innan tandborsten automatiskt stänger av sig, så piper den till efter var 30 s. Eller piper och piper, jag skulle snarare säga att det blir en förändring i ljudet, för det är inget direkt pip. I alla fall hade jag önskat att det fanns en knapp för bara vitningsborstningen, alltså utan att den automatiskt kör rengöringsborstandet först. Annars blir det kaka på kaka om man exempelvis vill köra sensitive-läget först och sedan vill få vitningsborstningen. Vad mer? Man riskerar behöva rengöra spegeln efter varje borstning om man inte lyckas få till rätt teknik! Det skummar rejält (skummet är i och för sig bra rengöringsmässigt – tränger in överallt) och det är en dålig idé att sätta igång tandborsten med all tandkräm på ett och samma ställe. Jag kom visserligen på att det stänker mindre om man smetar ut tandkrämen över tänderna innan man drar igång eltandborsten på allvar. Ni tänker säkert att man hade kunnat stänga munnen istället. Jo förvisso, men då är det svårt att se om tandborsten är rätt vinklad och för den delen vill jag SE att jag borstar överallt. Min tandkrämsteknik fungerar i alla fall utmärkt, det blir lagom mycket skum överallt. Jag har inte behövt rengöra spegeln sedan dess heller. Ja jag vet att man inte behöver stå så nära spegeln heller..

Annars? Batteritiden är helt okej. Jag hade inte laddat den fullt när jag började borsta och först nu har den börjat markera att den är nere på halva laddningstiden. Så tummen upp för det.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

