Coompanions utbildning

Jag var på infomöte på Arbetsförmedlingen i torsdags. Eller ja, infomöten. Ett med en representat från Coompanion på förmiddagen och ett om att starta eget på eftermiddagen. För er som inte vet vad Coompanion sysslar med så erbjuder de rådgivning till grupper som vill starta sociala företag. Sedan en tid tillbaka har de även ett samarbete med Arbetsförmedlingen där de med jämna mellanrum håller i en starta socialt företag-kurs på olika orter. Utbildningen är på 15 veckor. Jag hade väl någon fundering om att hoppa på den när den startar till hösten och efter infomötet har jag faktiskt lämnat in en intresseanmälan. Den lät verkligen inte alls dum! Nog för att jag har ett hum om bokföring och sådant sedan tidigare, men här kan jag verkligen få jobba med idén om att starta handelsträdgård och få direkt handledning i det hela. Bortsett från det får jag tillfälle att knyta nya kontakter, eftersom det även ingår 4 veckors praktik. Om nu praktik är rätt ord – man får gå bredvid någon och lära sig på det viset och det är fritt fram att vara på olika ställen under den tiden och man får själv välja vilka. Till sist finns chansen att hitta likasinnade på kursen.

Jag fick ut en annan sak av infomötet Coompanion höll i. Ett alternativ till att inte starta eget förrän man är redo, men på sätt och vis ändå smygstarta ett företag. Det fina i kråksången är att man får in någon form av inkomst utan att förlora rättigheten till aktivitetsstöd och sådant. Det blir snarare som att rapportera in arbetade timmar. Egenanställning! Som att befinna sig i en gråzon mellan arbetsgivare och arbetstagare. Tänk om man hade vetat om det tidigare. Jag hade i alla fall helt missat det här med egenanställning tidigare!

Vad gäller starta eget-infon på eftermiddagen var det egentligen intet nytt, men jag fick åtminstone med mig bra-att-ha-broschyrer som jag slipper skriva ut själv från nätet. Lustigt förresten, infon riktade sig till ungdomar, vilket enligt Af är upp till 25 år. Ska man få starta eget-bidrag från Af måste man vara minst 25 år (det finns undantagsfall). Kul för ungdomar som vill starta eget..

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Arbete, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Coompanions utbildning

  1. Elisabet skriver:

    Smygstarta eget företag och befinna sig i en gråzon skrev du om, och om att vara redo. Hm, du kanske är redo nu men inte tidigare??? Nog för att du alltid haft skinn på näsan och strävat i en riktning, om än lite långsamt ibland, men du har kanske inte varit tillräckligt redo förut!? Detta år som gått har gett dig väldigt mycket. Du har stärkts både kroppsligen och själsligen. (och det är ett stort arbete båda sakerna!) Nu kanske du lättare kan lägga in ytterligare ett moment för att ”få jobb”. Du är redo alltså.
    Antar jag.
    Få se hur du gör, det skall bli intressant.
    Lycka till:)

Kommentera

