Dagens experiment

Jag hade lite varm/kall över och tänkte för skojs skull prova det i matlagningen. För de som inte har koll på det så är det ett äppelvin som innehåller både vanilj och kanel.  Så här i efterhand skulle jag nog satsat på att nyttja det till en dessert istället, det hade varit det naturliga valet. Varma äppelvinsmarinerade nektarinklyftor med vaniljsås eller något i den stilen. Nu var jag hur som helst envis och full av experimentlust (ovanligt för att vara mig när det gäller matlagning) så jag beslutade mig för att dra till med en variant på den kycklingfilé jag brukar tillaga i traktörpannan. Jag har ätit någon slags afrikansk kyckling tidigare där jag har för mig att kanel ingick, så kanelbiten var jag i alla fall inte så tveksam till. Vaniljen däremot… I alla fall, min klassiska variant är att bryna grönsaker och kycklingfilé, givetvis krydda det hela och sedan slå på vitt vin, i med kycklingbuljong, en skvätt soja och så får det stå och gosa till sig. Idag representerades det gröna av lök, squash, körsbärstomater och istället för det vanliga vita vinet så var det alltså varm/kall. I ett hopplöst försök att ta udden av den söta vaniljen slog jag i en-två matskedar citronsaft utöver soja och buljong. Det hela fick koka lämplig tid och sedan lyfte jag på locket. Det luktade äckligt sött, så jag var rädd för att behöva slänga hela experimentet, men efter en provsmakning så var faktiskt själva smaken inte så tokig. Mer kryddig än jag var van vid, tror det var kanelen som gjorde det för jag hade inte alls mycket peppar i och för övrigt bara salt och paprikakrydda. Jag åt en hel portion, men jag kan inte riktigt komma över den söta lukten så jag funderar allvarligt på att låta någon annan (T?) provsmaka mitt experiment, för ja, egentligen är det inget fel på maten mer än att den luktar alldeles för mycket varm/kall. 😛

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

