Mmmm som i mums

Midsommar innebär frossande i godsaker, såväl som något slags krav på trevligt umgänge. Ifjol var det bara jag och katterna, men i år blev det minifirande med en kompis hemma hos mig och sedan ordentligt firande hos en annan kompis. Något jag aldrig tummar på när det gäller midsommar är att äta jordgubbar och i år var inget undantag. Jag hade fått önskemål om att göra jordgubbstårta så det blev den varianten som har hängt med ända sedan storasyster introducerade den för ett par år sedan. Varför ändra på ett vinnande koncept? 😛 Citronmousse i ena lagret, halvmosade jordgubbar i andra lagret och sedan dekorera med jordgubbar och grädde. Å ja, citronmousse och tårtbotten gjorde jag i vanlig ordning själv. 🙂

Smaskiga resultatbilder:

Vi smaskade således min jordgubbstårta som dessert under lunchen, men frossandet hade bara börjat! Hos min kompis inledde vi förvisso hurtigt med en blomsterpromenad och kransbindning och E lärde ut ett nytt sätt att göra superfina björklövskransar på. Efter det blev det en gravlacksmacka med drink, även om undertecknad bara tog ett par klunkar av drinken. Smaken var god, men ja, jag var inte på drinkhumör. Sedan blev det grillspett, sill (som jag i och för sig hoppade 😛 ), färskpotatis och för de myndiga som ville; en hutt. Som grädde på moset serverades smaskig jordgubbstårta, där ett av lagrena innehöll vaniljkräm. Det var frossande i godsaker det! Inte kaka på kaka, utan tårta på tårta. 😉 Jag får göra bot nästa vecka med träning, träning, träning… Hade någon dum idé om att försöka komma ut och springa en gång nu i helgen men njae, det blåser på tok för mycket. Jag vet hur motiverad jag är till att springa i stark motvind…

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mmmm som i mums

  1. Elisabet skriver:

    Smaskens var det! Det känns som en evighet sedan jag var hos er:-| Tyvärr blev det visst för mycket tårta för mig också, därför hade jag abstinens i helgen på sockerkaka men orkade inte göra det utan sökte reda på andra söstaker… Imorse -måndag, så kände jag hur många kilo jag hade gått upp under gårdagens ”födosök”… Mer cykling och morötter för mig!!!

Kommentera

