För mycket tårta och för lite träning

Hela helgen var det tårtfrossande och noll träning, ja såvida det inte räknas med kortare promenader. Det märktes såklart under måndagens thaiträning. Orken var inte vad den skulle vara. Nog för att det var bra varmt också, men jag skyller mest på för mycket tårta. Gårkvällens pass var varierat och roligt, men bitvis jobbigt. Om jag minns rätt så började vi med rundsparkar, ett ben i taget. Först avslappnade sådana, sedan i tempo och till sist stenhårda. Hela cykeln upprepades två gånger innan det andra benet fick samma behandling. Efter det väntade de sedvanliga tre raka slagen följt av rundspark. Växlade bara vilken hand som började först och vilket ben som sparkade. Så småningom byttes rundsparken ut mot en frontspark och efter kombinationerna blev det helt enkelt frontsparkar i tempo. Vi gjorde också en övning jag tyckte var riktigt rolig. En enkel men effektiv sådan. Vänster rak, höger rak, vänster rak, ett steg in och höger armbåge. Det skulle vara hårda slag. Gjorde självklart samma sak fast tvärtom, så höger, vänster, höger rak, steg in, vänster armbåge. Som avslutning på hela passet plågade tränaren oss med armhävningar och tusan vad jag har legat av mig där! Illa, mycket illa! Vi fick först börja med 10 x 2 breda armhävningar, sedan 10 smala, 10 vanliga och så en variant som var fullständigt ny för mig; ena handen långt fram, andra handen långt ner. Ni vet, som om man klättrar och ska sträcka sig efter nästa skreva samtidigt som man håller fast sig i den gamla. I alla fall, 10 med höger hand längst fram och sedan lika många till med vänster hand längst fram. Avsluta med 10 snabba i vanlig position. Mina armar blev fullständigt till spagetti och nej, jag fixade bara två ordentliga armhävningar av den där nya varianten innan jag var tvungen att gå över på knä. På tok för många armhävningar på raken för mina stackars armar som de senaste månaderna har vant sig vid max 20 armhävningar i stöten. Det här blev 70 st i stöten, visserligen med olika belastning men ändå. Det blir nog till att försöka se till att klämma in armhävningar på hemmaplan för att träna upp förmågan igen. Om det bara inte var så drygt att träna sådant själv…

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

