Återerövra trädgårdshörnan

Igår påbörjade jag projektet att återerövra trädgårdshörnan. Det är verkligen totalt igenväxt där, ogräset frodas som aldrig förr och det ser helt enkelt ut som om ingen har använt stället på ett tag. Nu är det inte sant, jag vet att folk har suttit där dagligen. Det är bara ingen som har haft tid eller ork till att ta tag i ogräskaoset.

Jag kom förresten på att de saknade växterna i ena rabatten hade att göra med det byggarbete som pågick förra året. De hade grävt upp en del av rabatten då för att pula med något dräneringsrör, det är därför det saknas växter! Jag hittade som tur var två stackars små nätnävor innästlade bland allt ogräs och tog vara på dem. Hoppas bara de överlever…

Närmare fyra timmar höll jag på igår och ändå har jag bara hunnit med en tredjedel av allt som behöver göras! Sanslöst va? SÅ stor yta är det inte. Det ser redan lite bättre ut i alla fall. Jag hittade mängder med självsådda små daggkåpor också. Tog med två hem redan igår och ska ta fler plantor idag. De blir prima att ta med sig till hästägaren! Har fortfarande det där hemska stället i skugga/halvskugga som ogräset alltid invaderar och där det skulle passa så mycket bättre med lite daggkåpa. En liten funkia fann jag också, under nävorna av alla ställen! En väldigt liten planta av en sort som blir rätt stor i omfång som fullvuxen. Den ska jag också släpa hem på tillväxt.

Jag ångrar att jag inte tog med mig kameran igår. Det hade varit kul att ha en ”före”-bild och sedan ta kort när allt är klart också, men nu känns det inte lönt när jag redan har hunnit ta rätt på den värsta djungeln.

Ohh, träffade Minthas mamma också! Hon är fantastiskt lik Mintha till sättet, blir sur om man slutar gosa henne osv. Sigrid höll mig sällskap hela sista timmen jag höll på i trädgårdshörnan och var milt sagt putt när jag var tvungen att gå. Det är tomt i stallet så här års och folk är endast på plats korta stunder för att fixa med saker, så jag förstår att hon vill ha sällskap, särskilt nu när Frans är borta också.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Växter/trädgård. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Återerövra trädgårdshörnan

  1. Jea skriver:

    Tigger de växter du kan avvara ;o) Du får gärna komma och gräva upp lite randgräs här om du vill ha till skugiga hästrabatten.

Kommentera

