Vinbär i sylt och kaka

Idag passade jag på att koka vinbärssylt och göra en kaka med vinbär. Den där kakan hade ett marängtäcke och då det var första gången jag gjorde den så följde jag receptet slaviskt. Tyckte det var väldigt mycket socker i det hela, men vågade inte skära ner på det så här första gången. Till nästa gång kommer jag förmodligen halvera mängden socker i marängen i alla fall, för jäklar vad sockrig den blev! Sockerkristallerna har inte ens hunnit smälta ordentligt, så det är så där sockerknastrigt. Nog för att de röda vinbären i marängtäcket är syrliga som tusan, men det hade blivit godare med mindre mängd socker ändå. Jag är förvisso inte överdrivet förtjust i för söta saker, så kanske andra tycker kakorna är bra som de är? Jag ska utse några försökskaniner så får vi se vad de säger.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

