Supersvettigt pass

Sådan tur att jag var peppad och kände mig stark inför träningen idag, för fy tusan vad jag behövde den energin och viljestyrkan! Uppvärmningen var knäsparkar med hantlar, med 10 st ”knäböj med frontspark på uppvägen” inslängt med jämna mellanrum. Idag var det min tur att köra med de tyngre hantlarna igen. Vem som får lyxen att göra det hänger dels på hur många starka killar som är på plats och (tror jag) vem tränaren tycker är redo för lite mer styrka. Det finns bara fem par av de tyngre hantlarna, det är därför vi får turas om lite. Fast än så länge är jag den enda av tjejerna som har fått roa mig med dem. *stolt* Idag kändes det inte heller så tungt att köra med dem som det gjorde förra gången. Inte för att jag inbillar mig att jag redan har ökat i styrka, utan det var väl snarare så att energidepåerna var välfyllda så orken fanns där.

Efter uppvärmningen följde en träningssession som hette duga. Svetten rann så det stod härliga till redan efter första omgången. Vi fick slå tre raka slag följt av två rundsparkar och det skulle både gå undan och vara hyfsat kraftfullt. Först den varianten där vi började med höger rak och avslutade med höger rundspark, sedan tvärtom. Direkt efter det körde vi nästan samma snabba kombination igen, förutom att den sista rundsparken byttes ut mot en frontspark. Alltså höger, vänster, höger rak, höger rundspark, höger frontspark. Efter det var det byte och den andre fick plågas på samma sätt.

Nästa omgång var det ex höger, vänster uppercut, höger, vänster krok och en höger rundspark. Återigen var det fokus på snabbhet. Båda sidor fick sig en omgång och därefter blev det fem stenhårda rundsparkar med först ena benet och sedan det andra. På vänster sida var det förstås mellansteg innan. Så följde en galet jobbig omgång med rundsparkar. Vi skulle sätta två snabba, hårda rundsparkar på räkning. Varje person räknade till 10, så på ett ben blev det 80 sparkar. Först med höger ben och sedan med vänster. Jag kan säga att jag var rejält mör där på slutet!

Det blev även lite fokusmittsar med bara slagkombinationer. Snabb höger, vänster krok på både låg och hög nivå. Alltså fyra snabba slag i följd och sedan samma sak på motsatt sida. En variant där vi körde höger, vänster uppercut, höger vänster krok. Samma fast byt ut krokarna mot raka slag. Till sist, bara raka slag där vi gradvis ökade tempot tills vi den sista stunden skulle slå så snabbt vi kunde. Vi gjorde samma variant med uppercuts också! Stånk och stön!

Lite fys klämdes in på slutet också; hämta enkiloshantlar (tack, tror inte jag hade orkat tyngre vid det laget) och sedan köra situps där vi slog slag i luften. Började med tre slag, gick upp till fyra, ner till tre, ner till två, upp till tre igen osv. Kort paus och sedan göra om bedriften, för att avsluta med allas ”favorit” fötterna 10-30 cm ovan golvet, cirkla med benen åt båda hållen, sicksacka och pendla. Där krävs verkligen viljestyrka. Det kvittar hur bra magmuskler man tror sig ha, det är ändå jobbigt som tusan att göra den övningen i slutet på ett pass. Allra helst efter att ha sparkat en massa, för magmusklerna jobbar då med.

Nu får jag ta mig en välförtjänt helgvila! Fast vem vet, kanske ger jag mig ut på en löprunda på söndag om vädret tillåter det?

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

