Slutkörd

Vi var bara två från vår grupp på träningen igår, plus två från gruppen efter som var sugna på att köra med oss. Inte så överraskande ledde det till säckträning, så då visste vi att vi skulle få våra fiskar varma. Egentligen är det treminutersronder vi har då, men det där med vila är något som det blir rätt lite av eftersom vi bara byter säck mellan varje rond. Det ger max 5 sekunder vila mellan bytena och sedan blir det en normal vilopaus när ett varv har passerats, alltså efter fyra säckar. Sedan fullt ös igen. Det är klart det är upp till en själv vilket tempo och vilken styrka som läggs i varje rond, men sedan blandas det med tränarens order om att köra exempelvis tio tunga rundsparkar med vardera ben, eller fem snabba. Slagsekvenser på uppercutsäcken förstås. Jag gick ut hårt igår, särskilt efter att ha kört tunga slag på tränarens order, så när en halvtimme gått och vi skulle köra 50 rundsparkar med vardera ben så var jag rätt slut redan där och då. Att studsa medicinbollen mot väggen efter det gjordes inte med min vanliga iver. Inte den tredje omgången i alla fall… De avslutande varva situps med armhävningar kändes som rena dödsstraffet. Ja alltså situpsen var hur lugna som helst, men armhävningarna kan jag inte säga samma sak om. Mina armmuskler var redan förbi av trötthet efter att jag hade tagit ut mig på säckarna, så det satt hårt inne att göra ordentliga armhävningar. Det gick långsammare och långsammare, tills jag fick ge upp på de fem sista armhävningarna och gå över på knä. Men tro mig, jag gjorde verkligen den ordentliga varianten så länge jag kunde, men vid det laget hade även illamåendet och darrigheten satt in. Jag sade ju att jag var slutkörd!

Nu är det väl förmodligen dumt att ta ut sig så fullständigt, men tro mig, jag behövde det igår. Så frustrerad som jag har varit denna vecka så var det skönt att få ta ut det på säckarna. VERKLIGEN SKÖNT. Att träna thaiboxning är verkligen en säkerhetsventil för mig. Jag hade klättrat på väggarna och velat skrika högt och länge i varenda kudde härhemma annars, men nu slipper jag det. Slipper ta en löprunda också, det brukar annars fungera rätt tillfredsställande att springa snabbt som vinden och på så sätt få ur sig allt och få en härligt avslappnad kropp efteråt.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

