Kulturnatten och fest

Nu har jag varit ute och roat mig igen! Började med att hänga med J och C in till Kulturnatten i Lund. Vi gick runt lite här och var i stan och spenderade en hel del tid längsmed naturstråket. Vi ville egentligen gå på laser/fysikshowen och/eller biologishowen, men kön var hopplöst lång och gratisbiljetterna slut långt innan ens halva kön betats av, så det var rätt kört. Det gick i alla fall att roa sig i tälten i närheten med lite olika aktiviteter. Bland annat utmanade J och C varandra i en pipetteringstävling. Coolast där var väl annars magnetspånen i en oljelösning, som med hjälp av en vanlig magnet bl a kunde forma sig till en schysst ”knapp”. Såg nästan ut som ståndarknappen på en rudbeckia. Utan magnet i närheten såg det förstås ut som vanlig vätska i glaset. Jag provade på att klappa en orm också. Kan ni tänka er det? JAG klappa orm!? Jag och ormar går vanligtvis inte ihop så bra, jag menar de är okej att titta på med glas mellan dem och mig, men jag brukar inte vilja möta dem live. Nu har jag mött även den rädslan och det var inte alls dumt. Vem vet, nästa gång kanske jag ber att få hålla ormen? 😉

Vi var i botaniska trädgården också. Utomhus i dagsljus och inomhus när det var mörkt. Det var helt annorlunda att springa runt där när det var beckmörkt utanför kan jag säga. De hade en tipsrunda där också med tio frågor och jag lyckades rädda mitt anseende som hortonom genom att svara rätt på alla. Puh! Alla som deltog i tipsrundan fick dra en lott och fick utifrån den en vinst. Min blev att välja ett valfritt botaniskt häfte. Ni kan tänka er vad jag våndades! Det stod mellan kryddväxter, medicinalväxter och häftet om lök, men i slutändan vann kryddväxthäftet. Massa trevliga recept i det också, förutom den kulturhistoriska informationen. J vann en vinst på den närbelägna fair trade affären, så vi pep över dit. Givetvis slutade det med att vi handlade lite där också.. Jag hittade ett träunderlägg i form av en fjäril, gjord i Bangladesh. Då jag har ett underlägg på samma tema fast i metall sedan tidigare, så tyckte jag det passade bra att komplettera med denna. Den är fin, men ligger tyvärr inte jämnt på bordet. Skitsamma!

Jag kan konstatera att jag måste tillbaka till Lunds botaniska trädgård, fast med kameran i högsta hugg. Där fanns SÅ mycket jag ville fånga på bild!

När jag kom hem på kvällen hann jag i princip ge katterna resten av sin middag, sedan pep jag över till T:s fest och spenderade lite över två timmar där. Efter det skulle de bege sig in och klubba i stan, medan jag behövde bege mig hemåt för att kunna orka upp idag. Hästarna väntar förstår ni och det duger inte att befinna sig i vilket skick som helst när man ska rida..

Jag hade i alla fall kul igår!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv, Växter/trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

