Testat att göra chin

Jag har varit lite ockuperad av budgetarbete, så därför har jag missat att skriva om onsdagsträningen. Det var thaiboxning då och vi var väl hyfsat många på plats, så det blev bara träning på mittsar av olika slag. Vi hann inte ens med någon fys i slutet, utan det var fritt fram att plåga sig själv efter passet. Med tanke på att jag fortfarande hade grym träningsvärk på alla möjliga ställen, var det egentligen bara ryggen som var helt aktuell att träna. Då chins råkar vara prima att köra när man vill träna framför allt den stora ryggmuskeln och få den där v-formade överkroppen, så tänkte jag att jag i varje fall skulle testa att göra en sådan. Vi har nämligen ett hävräcke på väggen i träningssalen. Nu är jag rätt kort i rocken, så jag fick hoppa upp för att överhuvudtaget kunna greppa om den, men sedan testade jag att dra mig upp. Om jag lyckades göra någon chin överhuvudtaget? Nej och det hade jag inte förväntat mig heller. Det är rent ut sagt skitsvårt att få till chins i början. Jag var iof inte skitkass, för jag hävde mig åtminstone så långt upp att det ”bara” var 4-5 cm kvar för min haka att komma över stången. Det jag kan göra nu är att fortsätta försöka häva mig upp efter varje thaipass, då bygger jag gradvis upp styrkan och lär så småningom kunna fixa en ordentlig chin. Alternativ två är att ta en kompis till hjälp eller sätta en stol eller något under räcket. Då får man istället satsa på att hålla emot på vägen ned. Annars är det till att försöka träna vissa muskler mer individuellt innan jag ger mig på chins igen. Den här blir perfekt för mig på hemmaplan: enarmsrodd med hantel.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

