Jag gjorde det!

Jag gjorde det! Fixade att göra chins! 😀 Igår efter thaipasset började jag helt enkelt med att försöka häva upp hela min kroppstyngd, alltså med raka ben som tidigare, men då gick det bara nästan. Hade ca 2 cm kvar för att hakan skulle komma över stången. Fick då tipset om att testa med ”krökta ben” (vik upp underbenen som om du skulle sitta på knä i luften) istället och voilá, då var det inga problem att göra chins! Tänk kroppen som en pendel som bara hänger rakt ner. När pendeln är lång så krävs det mer stabilitet och styrka för att kunna lyfta den rakt upp, för tyngdpunkten hamnar längre ner. Kröker man benen så kortas pendeln och tyngdpunkten flyttas en bit upp. Det blir lättare att lyfta den egna kroppsvikten. Jag gjorde visserligen bara ett fåtal chins även på det här sättet, men det var mest för att händerna var så svettiga efter thaipasset att det var svårt att bibehålla greppet kring hävräcket. Tro det eller ej, det lilla jag gjorde igår har redan gett mig träningsvärk i ryggen idag, så nog sjutton tog det i alla fall! Gör jag några chins med krökta ben varje vecka så ska jag nog snart fixa att göra chins även med raka ben. 🙂

Min energinivå och styrka låg på topp, så förutom chins roade jag mig med att göra lite olika varianter av armhävningar. Detta trots att vi hade gjort lite armhävningar och situps under själva thaipasset, men då hade jag bara klämt in vanliga, på knogarna och på fingrarna. Följdaktligen drog jag nu till med smala, breda, samt sådana där ena handen är långt fram och andra långt bak. Först med höger hand fram, sedan vänster hand fram. Det var allt jag hann med innan det var hög tid att bege sig hemåt. Jag känner definitivt av allt jag gjorde igår, så idag blir det ingen styrketräning för fem öre. Däremot ridning nu på förmiddagen och eventuellt en promenad i eftermiddag. Det beror på väder och humör..

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar, Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

