Roligt pass!

Fredag innebär tidig träning, så jag har redan klarat av dagens thaipass. 🙂 Idag var det riktigt roligt; inte bara för att vi var hyfsat många på plats för en fredag, utan även för att det blev väldigt varierande träning! Jag var grymt trött när jag kom dit, men lämnade lokalen med desto mer energi.

Vad gjorde vi då? Uppvärmningen bestod av skuggboxning med hantlar och några set av knäböj med frontspark inslängt lite då och då. Har ni aldrig testat att göra knäböj med frontspark och samtidigt hållit i hantlar så tycker jag ni ska prova det. Det är mycket bra för både benmuskler och balans. Lätt att variera vikten också. Härhemma kör jag t ex med 5-kiloshantlarna i vardera hand när jag gör knäböj med frontspark.

Vi inledde thaidelen med en massa sparkar. Rundspark och frontspark. Sedan slängde vi in slag också. Tre raka, rundspark och frontspark. För att bli så där lagom förvirrade fick vi också slå ex vänster, höger, vänster rak, höger rundspark, VÄNSTER frontspark. Inget mellansteg heller. Åtminstone jag är extremt van vid att köra rundspark och frontspark med samma ben, därav förvirringen av att inte få göra det. 😛 Därefter åkte blåa mittsen fram och vi körde en omgång snabba frontsparkar, med än det ena och än det andra benet. Tror vi skiftade ben så ofta att varje sida fick genomlida 3-4 omgångar. Då snabbhet alltid varvas med styrka drog vi till med ett gäng stenhårda frontsparkar med vardera ben. Riktigt kul att få mittshållaren att flyga bakåt, hehe! Så hade vi slagsekvenser följt av ex vänster, höger, vänster, höger knäande. Knäna är således en aning plågade – jag tenderar knäa upp blåmärken.

Det blev en omgång med fokusmittsarna också. Vänster, höger, vänster rak, höger armbåge. Å tvärtom förstås. Fun, fun, fun! Älskar när vi får köra armbåge! Utöver sekvenserna hade vi även rent armbågande på räkning. Det finns en viss risk för att jag har gett mig själv blåmärken även här. Åtminstone gör vänster armbåge fortfarande ont.

Vi avslutade thaidelen med att först clincha (med de som aldrig vill sparra) och därefter sparrades vi övriga. Jag och M fick köra hela tiden och hör och häpna; idag var det riktigt roligt att sparras! Båda fick in ganska schyssta träffar på varandra och var relativt kreativa i sparrandet. Bra rörelser och så där. Jag är väldigt, väldigt nöjd. 🙂

Fysdelen blev rätt sparsmakad, för vid det laget hade tiden rusat ifrån oss. Det blev bara situps varvat med armhävningar. Alltså hela tiden göra fem av vardera under ett antal minuter. För en gångs skull varierade jag armhävningarna som tusan. Vanliga, på knogarna, breda, smala, ena handen fram och andra bak. De på fingrarna skippade jag dock idag, av hänsyn till min tumme. Den är nästan okej nu, svullnaden har nästan gått ned helt och den ömmar bara. Dock bäst att ta det säkra före det osäkra.

Nu kan jag absolut ta helg med gott samvete. Inte för att jag kommer lata mig för det. Måste klämma in någon form av aktivitet, men om det sedan blir promenad, dans eller styrketräning på hemmaplan, det återstår att se. Apropå ingenting var jag superduktig igår när jag tog en 11-kilometerspromenad i rask tempo – det var dessutom mörkt ute! De oupplysta delarna av Spillepengen är dock inte att rekommendera *host host*. Har för övrigt kommit på en bra lång runda jag ska satsa på nästa gång. En runda jag inte har gått tidigare. Omväxling förnöjer vet ni!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

