Motivationshöjande

Jag tänkte tipsa om två saker som är rätt intressanta och som kan fungera som motivationshöjande när det gäller ens egna mål med träningen. Ni lär höja på ögonbrynen nu..

Den första är helt enkelt en gammal dokumentär som heter ”I want to look like that guy”. Finns på dvd med mera och ni har den länkade hemsidan att kika på. Den handlar om en överviktig man som helt enkelt skulle vilja se ut som kroppsbyggarkillen i en reklamannons. Vi får följa hans resa på 6 mån, där han går från överviktig till att ställa upp i en kroppsbyggartävling. Nu har jag själv ingen som helst avsikt att bli kroppsbyggare, men jag blir ändå motiverad av att se vilka resultat som går att få när man verkligen lägger ner sin själ i att nå ett mål. Å nog tusan blir jag lite sugen på att springa på gym och öka muskelmassan något mer och sedan skala ned kroppsfettet till en sådan nivå att jag synliggör musklerna. Dock bara på den nivå som personen i dokumentären låg på innan han körde igång med slutdeffningen inför tävlingen. Alltså motsvarande hur han såg ut vid 6 % kroppsfett. För en kvinna skulle samma nivå innebära 16 % kroppsfett. Vad jag har för fettprocent nu? Ingen aning, men skulle tippa på att den kanske ligger på 22 %, alltså precis på gränsen mellan normal och mager. Jag ska se till att mäta nästa år…

Den andra saken jag tänkte tipsa om är Fit 2 Fat 2 Fit. Den är troligen ännu mer otippad från min sida då jag inte har övervikt att brottas med, men här är det återigen en fråga om tänket och viljan. Den här mannen vill visa hur det är möjligt att faktiskt bli fit fastän man befinner sig i ett väldigt överviktigt utgångsläge. Som ett projekt har han därför ätit upp sig under sex månader och således gått från superfit till väldigt överviktig. Nu har han precis gått in i det stadie där han slutat äta upp sig och istället ska fokusera på att försöka tappa alla dessa kilon och bli fit igen. Han bloggar hela tiden så det är lätt att följa hans resa. Jag ser med spänning fram emot att läsa om hur han gör för att nå målet att bli fit igen.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Motivationshöjande

  1. Elisabet skriver:

    Det är därför som jag gillar Biggest Looser. Det går att motarbeta sin lathet och det går att springa maraton fast man är synligt överviktig. Det går att träna och få upp flåset!

Kommentera

