Fredagsträning en onsdag

Jag kunde inte låta bli att kläcka ur mig att det kändes som fredag på träningen idag. Fem minuter innan passet skulle börja så var vi ynka fyra stycken på plats. En minut i dök det upp ytterligare två, men resten lyste med sin frånvaro. Det hade varit få på plats även i den tidiga gruppen, därav hela fredagskänslan. För de oinsatta så brukar det vara väldigt lite folk på plats på just fredagar.

Redan innan vi kom igång så förutsåg jag säckträning och mycket riktigt, det blev säckträning. När man har A som tränare innebär säckträning oftast ännu hårdare träning, så vi fick veta att vi levde. Började med vänster, höger, vänster rak, stenhård höger lowkick. Sedan samma sak men lowkicken följdes av en hård hög rundspark. Puh! Vi fortsatte på sparka-temat och fick göra 30 stenhårda lowkicks med vardera ben.  Slängde väl in ett antal vänster rak, höger rundspark också, såväl som tvärtomvarianten. Så hade vi kombinationen där det gällde att tänka; stenhård vänster rak, höger lowkick, höger rak, vänster lowkick. Vet inte riktigt hur många vi gjorde då vi höll på tills tränaren sade stopp. Det blev många sparkar i alla fall och skenbenen riktigt vibrerade efteråt. Jag kommer inte bli förvånad om jag hittar blåmärken på benen imorgon..

Det var väl någon kombination till vi gjorde innan vi övergick till fokusmittsar och slagträning. Vi gick fram och tillbaka i hela salen och slog vänster, höger, vänster rak, ett steg framåt och så samma sak igen. Samma sak baklänges och sedan upprepa alltihopa med motsatt hand först. Till sist ett steg fram, stenhård höger rak osv. Lustigt nog tar det mer på krafterna att hålla mittsarna åt den som slår, än att själv slå.

Lite tempoövningar blev det också. Snabba raka slag och när tränaren sade till skiftade vi till snabba rundsparkar med först höger ben och sedan vänster. Tillbaka till de snabba slagen och så fortsatte hela cirkeln utan någon vila. Magmusklerna gnällde efter det. 😛 På fysdelen blev det bara medicinbollsövningarna idag, men jag körde lite core, rygg och benmuskler på egen hand efter passets slut. Det gäller att hålla igång, inte sant?

Fick frågan idag om vad jag brukade väga och hur stor skillnad det har blivit på min vikt efter att jag började träna kampsport. Den intresserade kan notera att min vikt nuförtiden ligger på mellan 52-53 kg och att jag innan kampsportstiden låg på 49 kg. Det är ren muskelmassa jag har gått upp det! Inte så pjåkigt för en som inte springer på gym.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

