Förlorat gym-oskulden

Idag har jag lekt med de stora grabbarna på det ”riktiga” gymmet. Alltså roat mig med fria vikter och sådant. Det var en kompis till mig som tyckte jag skulle hänga med honom och hans polare, så efter lite övertalning hakade jag på. De skulle träna armar och bröst, så givetvis blev det samma sak för mig. Måste ha folk som visar mig hur det går till och som hjälper mig.🙂

Bänkpress var spännande. Jag har inte haft den blekaste aning om vad jag kunde tänkas klara av där, men jag började med att bara lyfta stången. Bara den väger 20 kg. Tyngden i sig var lugnt, men att få in den rätta tekniken och hitta balansen var en helt annan! När jag började finna mig tillrätta så lassade grabbarna på så jag lyfte 25 kg, vilket nästan motsvarar halva min vikt. Fortfarande en futtig vikt, men det får gå långsamt nu i början.

Chins gjorde jag fem stycken med lite assistans! Yey!

Vad mer? En övning jag inte riktigt vet vad den heter (än), men man har armarna i en 90-gradig vinkel åt sidorna och för sedan dem uppåt/inåt som om man ska få till spetsen på en triangel. I slutläget är alltså armarna rakt upp och hantlarna möts på mitten. Är ni med? 7-kiloshantlarna var lagom för mig där.

Sedan var det en massa andra övningar som jag inte orkar dra detaljerna på, men jag klarade hyfsat med vikt där tyckte jag. Rätt många grabbar som stirrade på mig också…om det var för att jag var en av tre tjejer bland alla gymmande grabbar, eller om det var för att jag hade hyfsat med muskler till att börja med, det vet jag inte.

Vet ni vad som var både roligt och äckligt på samma gång? Att när man gymmar så här så får man VÄRLDENS muskelpump. Alltså om jag har tyckt jag har varit pumpad efter thaipassen så får jag gå och dra något gammalt över mig nu. Den pumpen var ingenting mot hur pumpad man blir när man verkligen går in för att styrketräna. Jag skämtar inte när jag säger att hela armarna kändes varma och svullna. Synd jag inte tog en bild på det, men jag såg i spegeln hur extrempumpad jag var.

En till sak. Jag har tydligen gått ned i vikt och midjemått den senaste veckan. Kan det bero på mina promenader hemåt från Alnarp? Alltså promenaderna som nästan har tagits på fastande mage? Jag har nämligen kommit därifrån senare än planerat och så har lunchen blivit alldeles förfärligt sen. Kan inte komma på något annat jag har gjort annorlunda. Jo, kanske rört ännu mer på mig? Räknas dansa och diverse rörliga fritidsaktiviteter in? Utöver thaiboxningen och det. I alla fall väger jag ett kilo mindre och har minskat midjan ner till 65,5 cm.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

