Nyårsaftonridning

Det var en frostig och klar morgon och ridning stod på schemat. Dock var jägarna ute på fälten, så jag och hästägaren enades om att ta itu med stallsysslorna först och vänta med ridningen. Det är hyfsad (styrke)träning att pyssla i stallet, fast jag slapp mocka boxarna. Kånkade hinkar med vatten istället, vägde hö och hämtade in den stora höbalen. Tro nu inte att jag kånkade på höbalen. Det var ju en sådan där stor, inplastade rullbal. Den är alldeles för stor och tung för att göra annat än rulla. Jo möjligen skulle den med lite god vilja gå att baxa på en säckakärra, men då hade man behövt hjälp med att få på den. Hur som helst, den kom på plats. Mockade förvisso ena utehagen också, vilket verkligen inte var det lättaste med alla frusna gropar och halvfrusna lortar. Vissa högar lämnade jag helt, för de gick verkligen inte att få upp.

Ridningen då? Som det föll sig red jag bara en häst i alla fall, eftersom M aldrig dök upp och det inte var någon mening att ta ut A själv. Jag red alltså F och hade sällskap av L som cyklade bakom med B. Det blev hyfsat mycket trav, en väldigt seg galopp uppför backen (trots pådrivning), en liten bit tölt och självklart skritt lite här och var. Vädret var vid det laget smådimmigt och temperaturen hade gått över noll igen. Synd att det klara, frostiga vädret gick upp i rök.

Nyhet; nästa vecka ska jag åka och titta på en häst som jag eventuellt ska hjälpa till att hålla igång. Vi får se. Jag vet inte så mkt om hästen mer än att den är fyra år, snäll och nyligen inriden. Tippar på att det är ett fullblod med tanke på vem som äger hästen, men vi får väl se. Jag är lite skeptisk till det hela då jag inte vet hur länge jag kommer ha möjlighet att rida hästen (om jag går med på det) och då jag inte precis har ridit unghästar tidigare. Nog för att vi har haft enstaka unga, rätt outbildade hästar på gamla klubben, men jag var inte den första de satte upp på de hästarna. Fanns duktigare människor i min ridgrupp. Å andra sidan har jag blivit en bättre ryttare sedan dess, så det är nog som vanligt att jag undervärderar min egen förmåga. Min hästägare tycks å andra sidan övervärdera min förmåga, så som hon har sålt in mig till den som äger fyraåringen. Nåväl, jag har inte lovat mer än att titta på hästen.

 

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar, Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyårsaftonridning

  1. Matilda skriver:

    Önskar dig ett Gott slut av år 2011 och ett Gott Nytt 2012!

Kommentera

