Fem tappra själar

Det var en liten skara på fem personer som vågat sig till fredagspasset. Naturligtvis innebar det extra hård träning, så är det alltid när vi är få.

Uppvärmningen var skuggsparring, utan hantlar. På något sätt tycker jag alltid att jag inte blir lika varm av den som av vanlig uppvärmning, så jag är måttligt road av den. Nåväl. Efter det köttade vi säck halva passet. Egna hårda slag och sparkar på tre av säckarna (vi skiftade med jämna mellanrum), med diverse inhopp från tränarens sida med 10 hårda rundsparkar, 5 snabba och samma sak igen. På uppercutsäcken körde vi förstås bara slag och blev emellanåt beordrade att bara slå raka slag, eller bara höger eller vänsterkrokar tills tränaren var nöjd. Sista stationen var rätt och slätt skuggsparring. Pauser blev det inte många att tala om. Kort drickpaus två gånger under hela den tiden, så ni kan tro att vi flåsade och svettades friskt!

Lite sparring stod också på dagens agenda. Ont om pauser även där, jag fick en som varade ungefär 15 sekunder. Tur det inte är något fel på min kondition.. Det gick rätt så bra idag med tycker jag. Inbillar mig att jag är lite bättre på att variera mina slag och sparkar nu. Likaså tror jag att jag har blivit snabbare och inte får för mig att backa så ofta. Jag var rätt glad i det innan, att backa/rygga undan när motståndaren gick hårt åt mig. Numera försöker jag alltså komma ihåg att cirkla undan istället, eller för all del dra till med en frontspark och helt enkelt möta angreppet lite bättre. Är även bättre på att blockera vissa inkommande sparkar! DET märktes tydligt idag.🙂

När passet närmade sig slutet så gick över till fys istället. Tränaren var som sagt ute efter att köra slut på oss idag, så vi fick hämta 2-kiloshantlarna och köra knäsparkar i fem minuter. Två set om 10 djupa benböj klämdes också in. Vet ni hur grymt jobbigt det är att köra knäsparkar med hantlar när man redan känner sig slut? Om inte; testa! Inte nog med det, vi skulle göra medicinbollsövningen också, den där man studsar den mot väggen från två olika avstånd. Vid det laget brände det i armarna och likväl skulle vi plågas ytterligare lite till; varva armhävningar och situps. Tack. Jag överdriver inte när jag säger att det var mycket stånkande och stönande, samt en hel del fula miner från samtliga där på slutet. Fy satan! Jag försökte bespara mina armar det värsta genom att dra till med breda och smala armhävningar istället, samt några på knogarna, men jag drog likväl en lättnadens suck när tränaren sade att det räckte. Puh! Det var sannerligen ett svettigt pass i dubbel bemärkelse! Eftersvettades dessutom något otroligt mycket på bussen hem…

 

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

