Varierad träning

I förmiddags drog jag till med en sjukilometerspromenad i strålande solsken och framåt kvällen blev det thaiboxning. Riktigt många på plats för en fredag får jag säga! Tränaren inledde med gammal skåpmat, men slängde sedan in lite roligare övningar. Vi varvade 10 knän med 10 snabba frontsparkar mot blå mitts tills tränaren sade stopp. Ovant att få knäa mot något så mjukt! Brukar vanligtvis få knäa mot hårda thaimittsar. Så fick vi göra en övning som innebar en frontspark, steg och bakåtspark. Av någon anledning hade jag jättesvårt för att sparka rakt bakåt med höger ben, trots att jag tittade bakåt när jag sparkade. Tog ett tag innan jag började pricka rätt. Vänster ben skötte jag mig däremot bra med.

En annan övning som var rolig var att slå två raka slag och sedan dra till med en skyhög rundspark. Man skulle alltså sparka så högt man förmådde och jag får säga att jag sparkade riktigt högt med tanke på min ringa längd. Fick dessutom hyfsat med kraft i sparkarna trots höjden, så det kändes bra!

Även fysdelen skiljde sig markant från de slentrianmässiga övningarna vi brukar få göra. Först en massa armhävningar av alla de slag, utan vila emellan. Jag tycker jag är hyfsat stark, men när det är tal om så många armhävningar på raken utan minsta vila emellan så brister det. Vi skulle göra 10 vardera av den vanliga sorten, höger hand fram vänster bak, vänster hand fram höger bak, breda och slutligen smala. Mina armhävningar var ordentliga från början, men när vi kom till breda fick jag ge upp och övergå till på knä… Där hade det helt enkelt hunnit bli för många armhävningar på raken för mina vid det laget trötta armar. Jag vet inte om jag hade klarat mig bättre om vi tagit en annan ordning på armhävningarna? De med en hand fram och en bak är ju bland de jobbigaste att göra – jag hade hellre haft dem sist och helt enkelt kört dem på knäna. Nu var jag duktig och gjorde dem ordentligt på tårna när de var i början.

Vi avslutade med att promenera runt i salen. Helt enkelt varva vanliga steg, med sådana där man går ner i djupt knäböj och traskar runt därnere. Dödar vaderna rätt bra kan jag säga, för även om det inte kändes jobbigt precis när jag gjorde dem (övriga stönade och stånkade iof rätt bra) så kändes det definitivt i benen efteråt. Redan på bussen hem var de mer än lovligt sega. Jag är rätt säker på att jag kommer ha prima träningsvärk i dem när jag vaknar imorgon.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

