Uppdatering

Har fortfarande en efterhängsen småhosta och lätt snuva, men bortsett från det är jag pigg och glad. Det blir träning på måndag.🙂

Just nu kliar det mest i fingrarna om att beskära växter, plantera om och ha mig. För visst är det väl vår nu? Bör antagligen vänta lite med att gå loss på växterna på balkongen, men inomhusväxterna är det dags att ta tag i nu. Lite sticklingar lär det också bli. Behöver börja om från början med mina två hibiskussorter. Katterna har gått lite väl hårt åt de gamla exemplaren.

Apropå växter så är mina växter på balkongen rena mirakelexemplaren! Jag lovar och svär att det var minst -6 flera nätter i rad. Minst för att jag inte har en digital termometer och när jag tittade på termometern var klockan sex-sju på morgonen. Tre pelargoner strök med. Ett litet exemplar av en som jag har en stor överlevare av. En fin fireworkssort som dock är lätt att ersätta och slutligen en lite udda sort som växte konstigt och egentligen inte var så där jättefin. Ingen större förlust alltså. Doftpelargonen har reducerats kraftigt, men lever, och det är huvudsaken. Samma sak gäller min laxrosa pelargon. En passionsblommesort som jag också har ett exemplar av inomhus, misstänker jag är död, men då jag inte är hundra får den bo kvar ett tag till. Övriga passionsblommor ser faktiskt fantastiskt fina ut. De har till och med klarat sig bättre än vad de gjorde i min gamla lägenhets balkong! Jag kommer inte beskära dem i år, utan de får växa sig gigantiska. Novemberkaktusen är jag också imponerad av. Nog för att jag hade täckt över den med lite tidningspapper när det var som kallast, men sådana kaktusar brukar inte precis klara sig i flera minusgrader ändå. Denna har gjort det. Har dessutom knoppar igen. Helt galet! Spikfuchsian strök visst med. Jag tyckte den hade skott längst ner häromveckan, men när jag kollade igår såg jag inget levande. Synd, men ingen katastrof. Mönjeliljans blad ser förfärligt frostbitna ut, men det kommer nya gröna blad i mitten (och blomknoppar!), så det blir nog mest en fråga om att klippa bort alla döda blad och stå ut med att plantan ser ut som hej kom och hjälp mig ett tag.

För övrigt är det ME3-demon som gäller härhemma. Multiplayer är fantastiskt roligt när man spelar med folk man ”känner”. Jag säger ”känner” eftersom jag tidigare bara pratat med dem på forum, men nu kan jag lyssna på dem live och snart svara live. Headset är beställt och bör komma på måndag.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv, Växter/trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

