Ännu mera hästar

Förmiddagen inleddes med en promenad där jag och Ma tog de två icke ridbara hästarna. Då M var rätt trött efter halva sträckan (tungt att gå med föl i magen), pausade vi och njöt av den värmande solen. Jag passade på att rycka lite mer av B:s vinterpäls – han fäller som en galning just nu och var mer än tacksam över att jag ville påskynda förloppet. Det är inte lätt att vara islandshäst med varm vinterpäls när det är så pass varmt ute. Varmt i det här fallet var 6 grader.

När vi kom tillbaka från promenaden fortsatte jag att göra mitt bästa för att trolla bort vinterpälsen på B.  Han riktigt myste när jag tog tussarna på öronen och i pannan. Just de partierna tog jag för hand, då hundkardan hade varit för stickig att använda där. Jag vet inte hur länge jag höll på och ryktade honom, men när jag var klar så låg en gigantisk hög med pälstussar på golvet. Räcker till MÅNGA fågelbon.

Efter det var det dags för de andra två hästarna. Det föll på min lott att rida A. Jag och hästägaren tog först en uteritt och gick sedan till paddocken. A var på allmänt hoppa-till-för-allt-möjligt-humör. En bil, hjälp! *skutt* Människor som fixar i trädgården! *skutt* En som öppnade en dörr! *skutt* En skugga i hörnet av paddocken! *skutt* En kanin som rör på sig! *skutt* Det ledde till att jag bestämde mig för att släppa honom en stund och helt enkelt löslongera honom tills den värsta energin hade lagt sig (hade han vårkänslor?), sedan satt jag upp och red. Han skötte sig rätt så bra sedan och det gick att få honom i fin trav när jag väl hittat det rätta knepet för att få igång honom. Alltså driva honom ur grisepassen till en taktfast trav. Tidigare har jag brutit av till skritt och fattat trav igen, men då har han tagit två-tre steg i trav och sedan grisepassat. Han orkar mer nu och går finare i skritten också. Jag börjar kunna korta tyglarna på honom och ha mer kontakt med munnen. Tidigare har det varit enbart långa tyglar som har gällt och dålig kontakt med munnen. Det är roligt att han har blivit så mycket bättre bara den senaste veckan! Nu går det också att gå i nerförsbacke i en avslappnad skritt, han övergår inte ens till grisepass som han tidigare alltid har gjort i nerförsbacke.

Idag har jag lätta känningar i armar och rygg, men än så länge inget i låren. Börjar kroppen återfå ridmusklerna nu?

 

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

