Hästarna framför thaiboxningen

Igår blev det hästarna istället för thaiboxning. Huvudskälet? Mysla hade äntligen fått sitt föl och jag ville naturligtvis vara på plats och få bilder på den lillas första dag i livet. Det blev ett hingstföl, så namnet blir Baldur.

Jag passade även på att rida. Skulle ha ridit två hästar, men Arvakur var sjövild. Massor med energi och extra uppspelt eftersom han var nyfiken på vilka som gick i hagen han absolut inte fick gå till. Jag ledde honom ner till paddocken, vilket visade sig vara helt i onödan då den inte var som den brukade. Stora gapande hål på två ställen omöjliggjorde löslongering. Jag satt upp, men det var lönlöst. Hann ta ett fåtal steg i skritt innan han gjorde ett försök att sticka med mig på ryggen. Började om från början och han gjorde samma sak igen. Gav upp och satt av och skulle leda honom till ett annat ställe där jag visste det skulle gå att släppa honom. Det blev en kamp, för han försökte sticka även från marken, så jag hade fullt sjå med att få honom dit jag skulle. Kom fram till den mindre roliga paddocken med extremmjukt underlag och en massa maskrosor och gräs… Släppte honom och han for runt som en blådåre. Bockade, sparkade bakut och sprang som en idiot. Så mycket att han gick omkull i en kurva. Jag blev rätt nervös i det läget och ringde hästägaren och frågade om jag vågade släppa honom en gång till, med tanke på att han gått omkull. Å jo då, det kunde jag. Efter det sprang han lite till som en blådåre, men sedan kunde jag börja försöka löslongera honom ordentligt. Naturligtvis sket han fullständigt i mig i början, stannade och norpade gräs tills jag kom ikapp honom och kunde driva på honom. Jag fick minst lika mycket motion som han haha! Till slut började han i alla fall lyssna på mig och det gick att löslongera honom ordentligt. Höll på tills han var trött, för det var de order jag fått. Jag var dock lika slut som honom vid det laget och hade ingen större lust att arbeta ytterligare en häst. Trots detta blev det en uteritt på F också, fast i sällskap och i lugnt tempo, bortsett från en galopp.

Tog fler fölbilder efter det och måste förstås dela med mig av resultatet.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Hästar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

