Sparringpass

Dagens pass började med knäsparkar med hantlar, såväl som inslag av slag med hantlar. Efter det högg vi direkt in på sparring, trots att det var tre nykomlingar på plats. Det föll bland annat på min lott att försöka lära en av nykomlingarna hur det fungerade med sparring. Blir inte precis någon träning för en själv då, men vi har alla varit nybörjare någon gång och det är väl på ett sätt fint att kunna ge tillbaka (även om jag måste säga att det är rätt tråkigt när det är en total främling). Jag försökte förklara vad man behövde tänka på och visade också hur man kunde blockera sparkar och så körde vi lite. Jag markerade bara mina slag och sparkar lite lätt, körde i ett väldigt långsamt tempo och hade tillfällen då jag bad nybörjaren att helt enkelt anfalla mig utan att jag gjorde annat än försvarade mig. Det brukar fungera bra när man ska lära sig sparras. Sedan kan jag inte påstå att det gick in så mycket hos nybörjaren, men ja, det var ju första gången så jag ska inte säga något. Det ÄR mycket att tänka på, särskilt i början när man varken vet ut eller in.
Jag behövde inte köra med nybörjare hela tiden, det var mest första halvan av passet, då jag även fick enstaka ronder mot M, min sedvanliga sparringpartner. Vi kan varandra vid det här laget, det är inte ofta vi lyckas överraska varandra. Under av alla under så undvek vi också att krocka med knäna idag! Det är annars en klassiker när det gäller oss.

Andra halvan av passet fick jag ännu mer variation och fick gå mot några av grabbarna. Jag har börjat slängas ihop med några av de som är lite duktigare nu, förmodligen för att det är meningen att jag själv ska kunna nå nya höjder? Förmodligen inte jättekul för dem alla gånger, men rätt så kul för mig. Det kräver mer, för jag behöver oftast kompensera inte bara för vikt, utan även för längd. Jag märker själv att jag är lite bättre på sparring nuförtiden, men det bästa är att grabbarna också märker det. Jag får riktigt trevliga kommentarer av dem. Dagens från en av dem var att jag var väldigt snabb, så han själv hade behövt jobba mycket mer.

För ovanlighetens skull avslutade vi inte med någon fys. Det passar inte riktigt mig, särskilt när jag känner att jag har en del kvar att ge, så jag drog till med lite egen fys. Breda och smala armhävningar, såväl som på stående hantlar. Tränaren undrade om han inte skulle lägga 5-kilos vikten på min rygg också, men nej, det var jag inte på humör för idag. Jag gjorde ett antal fällknivar med 5-kilos medicinboll istället, innan jag gick över till att stretcha.

Får se om det blir träningsvärk imorgon..

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

