När det dåliga samvetet talar

Sprang på thaiboxningen igår efter att ha missat de två tidigare träningarna p g a olika anledningar. Trots att en knapp veckas frånvaro egentligen är väldigt lite, så reagerar kroppen direkt på att ha varit borta. Jag kan för sakens skull tillägga att jag inte har såsat bara för att jag har varit borta. Nej då, det har tagits promenader och gjorts armhävningar. Bättre än ingenting, men långt ifrån så bra som att thaiboxas. Hur som helst, mitt dåliga samvete kickar alltid in när jag har varit borta, vilket leder till att jag vill göra så mycket som möjligt när jag kommer tillbaka. Under uppvärmningen tvekade jag därför en halv sekund på om jag skulle ta de lättare hantlarna i alla fall, men nej då, just för att jag hade varit borta ville jag gå loss på de tyngre hantlarna. Brukar klara dem utan problem och mina muskler får inte lega av sig för att jag har missat något träningspass. Igår var det dock ett mindre smart val. Rätt tidigt började mina armar och axlar protestera. Vi gjorde knäsparkar och varvade med olika snabba slag. Japp, *snabba* slag. Det blir markant svårare att slå snabbt med de tyngre hantlarna, särskilt när armarna känns som bly. Jag var oerhört tacksam när vi var klara med den delen, men säg den lycka som varar. Knäsparkarna/slagen följdes av skuggsparring. Jag kan lugnt påstå att gårdagens skuggsparring var min sämsta insats någonsin. Det var ett under att jag lyckades åstadkomma något alls.

Huvuddelen av träningspasset var en massa slag-/sparkkombinationer, med fokus på styrka. Tre raka följt av rundspark. Tre raka följt av två knän. Rundspark följt av snabb höger rak. Frontspark följt av stenhård höger rak. Extra kul med vänster ben, då vi skulle sparka direkt och inte köra något mellansteg. Min höger var mördande. Stackars M var alldeles röd om underarmen efter att ha hållit mittsar åt mig. Vi avslutade med en serie i snabbhet. Höger rundspark tills tränaren sade att vi skulle byta till vänster, tills det var dags att istället slå en massa raka slag. Så fortsatte det tre varv, hela tiden snabbt. Ingen paus emellan förstås. Mina magmuskler uppskattade inte riktigt den övningen, de protesterade lite. Efter mittsövningarna clinchade vi och numera kvittar det vem tränaren parar ihop mig med. Det är ingen som lyckas få övertaget om mig i clinch. Jag har för mycket råstyrka i armarna och är rätt bra på att slingra mig, så även personer som väger 30 kg mer än mig har inte en suck.

Fysdelen höll sig till att endast studsa medicinbollen mot väggen. Jag körde 5-kilosbollen i vanlig ordning. Trots oerhört trötta armar så gick det bra. För ovanlighetens skull kändes det långa avståndet jobbigare att utföra än det korta avståndet. Tidigare har det alltid varit precis tvärtom, att jag har fått bita ihop på sista omgången med det korta avståndet, medan jag alltid har kunnat stå och mala på det långa avståndet oavsett hur trött jag har varit.

Jag gjorde inga egna extra övningar efter passet, utan nöjde mig med att stretcha. Var tillräckligt död i armar och axlar för något annat.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När det dåliga samvetet talar

  1. fjursen skriver:

    ”Clinch”, ”råstyrka” och ”slingra sig” 🙂 Roligt att läsa att du är så bra! Och roligt att läsa om dina träningspass igen! Speciellt bra nu när jag liksom känner att jag degar ihop och ger upp allt för varje timme som går… Sjunker liksom ihop som en överjäst deg (alternativt sönderstucken jäsdeg). Lika hemsk känner jag mig också -gasig i hela kroppen, mjuk, (svag), plufsig och … Nja. Degar är åtminstone väldigt släta och jämna i ytan -det är inte jag. Men jag kanske kan rycka upp mig! Några till texter från dig så kommer jag nog på rätt sida om träningslokalens dörr jag också. (och rätt sida skafferidörren = utsidan) / E

Kommentera

