Nya knep

Igår körde jag för ovanlighetens skull inte med M (hon var inte på plats), utan med J. Det innebar att jag kunde passa på och lära mig lite nya knep när vi kom till sparringbiten, inklusive clinchdelen. Något ingen har brytt sig om att visa mig tidigare var till exempel hur man kommer loss om någon har fångat ens ben. Man vrider sig runt och både sänker och böjer knäet och i och med att rotationen är på plats så går det bra att följa upp med en krok i sidan på motståndaren. Likaså om du råkar vara den som fångar den andres ben  och drar till, så kan du antingen lägga en lowkick, ett slag eller helt enkelt knäa motståndaren. Prima!

Fick också tips om att lägga tyngd på motståndarens knä, nästan som att göra en svepning fast på knänivå. Motståndaren tappar balansen lite och det är bara att dänga in ett slag och en spark.

I clinchen lärde jag mig att det går att bespara nacken en massa smärta om jag lägger huvudet på axeln istället för att låta det tvingas rakt ner. Ja om nu motståndaren har lyckats börja pressa ner mitt huvud. Skulle jag hamna i det låsta läget finns det ett knep för att ta sig loss. Krångla in ena armen innanför den andras armar och pressa motståndarens käke uppåt med din knytnäve. Skjut ifrån samtidigt. Så kommer man loss. Sedan är det viktigt att direkt dra till sig den andres nacke och gå in nära igen, så motståndaren inte kan knäa dig i magen.

För att tala om något helt annat så har gårdagens träning lett till lite träningsvärk. Nacke och axlar fick förnyad smärta, sedan lyckades jag få träningsvärk i vadmusklerna. Vad jag inte nämnde tidigare var att vi gjorde en del knäböj igår, så det är därifrån det kommer.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

