Varmt välkomnande

Jag var på onsdagsträningen och fick mig ett varmt välkomnande. Inte för att jag hade varit borta från träningen SÅ länge, bara en dryg vecka, men tydligen hade folk hunnit med att sakna mig ändå.

Det var fokus på teknik och det tog lång tid mellan bytena så jag fick veta att jag levde. En i gruppen hade sagt till mig innan vi började att jag förmodligen kunde förvänta mig mjölksyra i benen. Det vore själva fan om det blev så illa efter en dryg veckas uppehåll, jag låg inte precis och latade mig när jag var iväg heller. Fast det är klart, långa promenader i rask takt och annat går inte upp mot den intensiva träning som thaiboxning utgör. Jag fick inte heller någon mjölksyra, men det var onekligen ansträngande och svetten dröp. Vi körde vänster, höger rak, höger rundspark. Sedan gjordes samma sak med frontspark, knä utan tag om nacken och med tag om nacken, samt alla varianter fast tvärtom. Alltså avsluta på vänster sida. Först efter det fick vi byta. Pust!

Vi hade en jobbig omgång sparkar också, där tränaren räknade ett antal sparkar på obestämd tid. Först en, sedan två, tre, fyra, fem, fyra, tre, två, ett, två, etc. Så höll det på i en halv evighet kändes det som. Vi sparkade alltså det antal han sade. Först en lång serie med höger ben, sedan med vänster. Har ingen aning om hur många sparkar vi kom upp i, men det var ett stort antal. Efter det gick vi över till slagserier istället, med fokus på styrka. Där rök min plan om att låta min axel ta det lugnt, eftersom det onekligen är svårt att hindra axeln från att röra på sig när den ska hålla emot för ett hårt slag.

Själva thaiboxningsdelen avslutades med clinch. Jag körde mest mot M, men även lite mot K och H. Från den sistnämnda, som är bra mycket längre än mig och kille, så fick jag en kommentar som gjorde mig glad. Att jag är väldigt stark, till och med starkare än många av killarna han kör mot. Inte illa! Jag fick däremot kämpa mycket hårdare mot honom i clinchen, för han hade onekligen en hel del styrka att komma med och han var lika mycket av en ål som jag. Det som ofta händer när jag kör mot killar som inte rår på mig i clinchen, är att de blir lite frustrerade och mer eller mindre försöker kasta mig istället. Vilket inte är tillåtet i clinch, men i alla fall. Jag flyger som en liten vante, för jag är flugvikt i jämförelse med varenda en. Givetvis blev det en sådan antydan till kast.

Vi avslutade med att studsa medicinboll (jag körde 3-kilos eftersom jag fortfarande har ont i axeln) och sedan armhävningar på bollen. Jag hörde lite tokigt och gjorde 10 de två första serierna och förstod inte hur folk omkring mig kunde vara så snabba, tills jag insåg att tränaren hade sagt fem åt gången. Oops. Vid det laget var mina armar som spagetti och jag orkade inte köra de fem sista armhävningar ordentligt, utan det blev på knä. Nåväl, jag gjorde ändå 25 armhävningar istället för 15 som övriga.

Då jag heller inte kört mage på ett tag, så kände jag efter träningen att det var läge att köra lite magövningar, så jag ägnade fem minuter åt det innan jag övergick till att stretcha. Tyvärr hade benen blivit kalla för länge sedan, så det där med att gå ner i spagat var inte att tänka på. Jag prövade och det gjorde ont som tusan, så det var bara att skita i att stretcha benen. Synd.

Som vanligt när jag har haft träningsuppehåll och sedan tränar igen, så åker jag dit på träningsvärk. Den här gången kändes det mest i armar och ben, men förvånande nog även lite i magen.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

