En syndares bekännelse

Ni som följer min blogg vet att det har varit alldeles förfärligt tyst här, eftersom huvudämnet här har varit träning och utan träning har det inte varit så värst mycket att blogga om. Jobbet har varit huvudorsaken till frånvaron av träning. Det är helt enkelt väldigt svårt att hitta både tid och motivation när man arbetar så oregelbundna tider som jag gör. Oftast har det varit för kort tid för att hinna träna innan jobbet och på tok för sent att träna efteråt. Tröttheten har också varit en faktor. Under högsäsongen ville jag bara ta det lugnt och njuta av min tid med sambon de dagar jag var ledig. Jag var alltför stressad för något annat. Ja jag vet, träning är avkopplande, men det fanns inte i mig att orka med den.

Mitt förra träningspass var väl i februari om jag inte missminner mig. Löjligt länge sedan. Pinsamt länge sedan! Jag som ändå var i hyfsad form när jag flyttade, har verkligen legat av mig. Konditionen är väl förvisso okej, jag menar jag har ändå promenerat en del. Därmed inte sagt att den är på topp, men den är inte pinsamt dålig i alla fall. Det är styrkan och balansen som har fått stryka mest på foten. Jag som hade jobbat upp en ansenlig mängd muskler har fått finna mig i att de har minskat rejält. Rätt sorgligt faktiskt, men fullständigt självförvållat. Humöret har också varit väldigt varierande på mig sedan kroppen föll i dvala och likaså är jag mer benägen att åka dit på muskelknutor i nacke/skulderparti igen. Det blir så när jag inte tränar och stretchar och har mig. Sorgligt men sant. Hur som helst, jag har saknat träningen och idag fick jag helt enkelt nog. Dags att börja träna igen!

Sagt och gjort, jag drog på mig löparskorna och begav mig ut. 5 min promenad som uppvärmning, sedan kunde jag inte låta bli att börja springa. Jag sprang 30 min i kuperad terräng. Utmanade mig själv när jag kommit mer än halvvägs och drog till med att springa fort uppför en ganska lång backe. Det tog emot och jag var frestad att promenera efter det bara för att jag var så trött, men envisheten i mig satte stopp för det. Banne mig om jag skulle sjunka så lågt! Nej, så jag fortsatte springa, men höll ett lugnare tempo tills den värsta tröttheten passerat och körde sedan på mitt evighetstempo. Min runda blev lite längre än planerat och benen protesterade lite mot slutet. Jag avrundade med 5 min promenad och slängde in några armhävningar också. Normala, breda och smala.

En smart person hade förmodligen nöjt sig med bara denna träning, men mitt dåliga samvete gnagde, så jag var bara tvungen att slänga in några styrketräningsövningar också. Den gamla hederliga studsa-medicinbollen-mot-väggen-övningen. 3 x (50+30). Några knäböj med frontspark, några rundsparkar. En rumpövning á la Jane Fonda. Ett gäng rygglyft, diverse olika situps och andra magövningar. En omgång med hantlar. Slag i luften. Ytterligare några armhävningar. Plankan. Mina muskler var lagom plågade efter det och med lagom menar jag att jag skakade bara jag lyfte handen. Lång härlig stretching av alla muskler efter det! Konstaterade med sorg att jag har tappat ännu mer i smidighet. Fullständigt väntat, men ja, det där med spagat funkar inte just nu. Visst, hyfsat nära med vänster ben fram, men jag ville inte utmana ödet och försöka trycka ned benet helt efter så långt uppehåll.

Generellt sett har jag garanterat gått ut för hårt idag. Jag vet att jag borde ha tagit det lugnare, men det här är vad jag räknar som ett normalpass för mig och jag har helt enkelt svårt för att ta det lugnt. Med tanke på att många av mina muskler skriker redan nu ett par timmar efter passet, så kan jag räkna med en prima träningsvärk imorgon och dagen efter det. Lukten av thailiniment kommer hänga om mig som en slöja…

 

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

