Otränad deluxe

Det är bara till att inse fakta; jag är stel som ett kylskåp och så pinsamt otränad så det är inte sant.

Efter flera månaders ofrivilligt träningsuppehåll har jag inte längre ett jobb som sätter käppar i hjulet för regelbunden träning, så idag tog jag och J det första steget för att komma i form igen. Ett gammalt hederligt mittspass. J höll först och körde en massa blandade övningar, med det fina resultatet att jag blev illamående redan efter första omgången. Strålande start *host host*. Vi bytte och jag höll åt honom och försökte komma på saker han kunde göra. Mitt illamående minskade och efter att han fått köra sin favoritmagövning; ligga på mattan, påbörja en situps, sätta i handen halvvägs, lyfta höften och sedan köra någon slags yxsparkshistoria på mittsen jag håller i lårhöjd, så vågade jag mig på detsamma. Jag är långtifrån bra på den övningen, den är fortfarande ny för mig så mina sparkar får inte alls det där högljudda fina ljudet som hans sparkar får. Det är väl bara öva vidare antar jag.

Illamåendet gick tursamt nog upp i rök efter det, så vi återupptog de vanliga mittsövningarna och jag fick köra olika kombinationer. Märkligt hur ovant det känns att göra alla de där sparkarna och slagen nu, jag har verkligen legat av mig totalt. Det är i alla fall kul fortfarande och banne mig om jag inte ska se till att komma i form nu. Gäller bara att jag och J lyckas uppehålla vår avsikt att köra två träningspass i veckan.

Efter att vi båda kört så vi var nöjda med mittsträningen, blev det lite gammal hederlig fys. Jag hade förvisso smygit in både armhävningar, situps, rygglyft och knäböj med spark under min uppvärmning, men nu körde jag helhjärtat mage. Medicinbollen fanns förstås på plats. Körde först övningen där bollen kastas till mig och jag går ner med bollen, har raka armar och går upp och överlämnar bollen till min stående partner. J tröttnade dock fort och hävdade att det vore smartare att helt enkelt hålla på och överlämna bollen till varandra när vi båda låg på golvet. Dubbelt upp med situps alltså. Ok, så vi gjorde det. Har ingen aning om hur många då jag glömde räkna, men när magen hade tyckt det var jobbigt ett bra tag så lade vi av med den. Sedan körde jag helt enkelt egna övningar. Benen 10 cm-över-golvet-övningen, ligga kvar så och pendla, cirkla med benen osv. Ligga ner och lyfta upp höfter/ben. Situps med varierande antal slag i luften. Lite sidositups. Bryggan. Efter det övergick jag till att träna axlar/skuldror, genom att studsa medicinbollen mot väggen. Ni som läst i bloggen tidigare vet precis vilken övning jag menar. Den är toppenbra!

Stretching på det hela och herregud så stel jag har blivit. Jag som kunde gå ner i spagat med vänster fram, finner nu att jag har tappat 10 cm. Japp, så stort är avståndet ner till golvet nu. Riktigt bedrövligt. Varenda stretchövning jag gjorde kändes som satan. Kan inte ens minnas när jag senast var så stel av mig. Måste ha varit innan jag ens kom igång med någon form av kampsport. Nåväl, nu är det bara att kämpa på och hoppas på att jag kan återfå min forna glans vad gäller styrka, smidighet och kondition. Som jag saknar det!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

