Gick ut för hårt

Efter helgens matutsvävelser var det läge att träna hårt igen, så under måndagen körde jag och J. En väldigt kort bit in i passet fick jag ett sammanbrott då jag kände mig som universums sämsta fighter, bara för att jag inte kunde hålla emot J:s hårda sparkar och för att jag inte kunde låta bli att jämföra hans teknik med min egen. Jag är en otränad duvunge jämfört med honom. Inte ens de på mina gamla klubbar sparkade så hårt som honom, I alla fall, det krävdes lite övertalning och uppmuntran från J:s sida för att få mig på rätt spår igen, så teknikerna blev som de skulle. Fick köra pendelspark och lite annat som i slutändan kommer leda till en virvelvind. Jag tycker alltid det är lika jobbigt att ställa om hjärnan när det är nya rörelser. Precis när man har fått hjärnan att få ihop det på ena sidan, så är det dags att byta ben och köra andra sidan. Då blir det kortslutning ett tag, innan hjärnan har kopplat om och man får till rörelsen även på motsatt håll.

Fysen var den del jag fann mest intressant igår, för jag blev introducerad till några nya övningar igen. Övningar som jag lite halvt om halvt ångrar så här i efterhand, för de tog otroligt hårt på mig, vilket ledde till muskelsmärtor redan en timme efter avslutad träning. Å en natts dålig sömn på det, då det för det första var svårt att somna när det gjorde ont hur jag än låg och jag för det andra vaknade bara någon timme senare av att det gjorde så ont att det inte gick att ligga kvar. Grattis till mig. Det blev till att sitta uppe ett par timmar medan jag återigen dränkte mig i thailiniment och ännu lite senare, drog i mig smärtstillande. Sedan sjönk smärttröskeln till en nivå där jag kunde uthärda att ligga ner så att jag med mycket möda lyckades somna och få i alla fall tre timmars sömn. Vi ska inte tala om svårigheterna med att komma upp ur sängen…

I alla fall, en av fysövningarna var att J låg ner på golvet med armarna i rät vinkel uppåt och öppna handflator. Jag skulle lägga min tyngd över, i princip stå som om jag skulle göra armhävningar, men istället för att ha händerna på golvet hade jag händerna på J:s handflator. Sedan skulle han dra armarna upp och ned, med mig balanserandes ovanpå. Han tränade främst bröstmusklerna på det viset och jag tränade till min stora förvåning rygg och mage. Jag tänkte inte på hur mycket man parerar med kroppen för att hålla balansen, förrän han satte igång. Sedan var det meningen att jag skulle göra samma sak. Jag protesterade och krävde att han åtminstone inte skulle lägga hela sin vikt på mig, utan åtminstone stå på knä. Till och med det var extremt tungt för mig och utöver bröstmusklerna så protesterade mina handleder högljutt.

Jag fick också roa mig med att göra någon form av pullups, med J som handtag. Hej och hå för att lyfta sin egen kroppsvikt… Den sista övningen som var ny var en magövning. Man håller i partnerns ben och ska sedan dra upp ben och rumpa rakt upp och sedan rakt fram. Så håller man på så tills den andra är nöjd med antalet. De kändes bra i magen kan jag säga. Förvånande nog har jag bara lätt träningsvärk i just magen idag, men det blir säkert mer imorgon. Å andra sidan har jag enormt mycket träningsvärk på en massa andra ställen. Till och med underarmarnar har fått veta att de lever!

Jag borde nog ta det lite lugnare med vikterna nästa gång…

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

