Nytt träningsställe

Nu har jag hittat ett nytt träningsställe. De närmaste tre veckorna ska jag känna mig för och se om det är något för mig. Är det inte det, så kan jag säga upp mitt årskort (de har bara sådana att välja på). Jag förlorar i sådant fall kostnaden för medlemsskap och en träningsmånad. Ingen större katastrof, med tanke på att det erbjudande jag nu har nappat på inkluderar en månads gratis träning, såväl som ett entimmespass med en personlig tränare. Bara det är rätt värdefullt!

På det här stället, som egentligen är ett gym, har de diverse olika gruppträningar, såväl som standardgym med maskiner och fria vikter. Bland gruppträningarna finns både thaiboxning och deras ”box” som är snäppet bättre än F&S boxercise, men sämre än riktig boxning. Instruktören kan riktig boxning och man kör på säckar och mittsar, men jag kan tänka mig att det blir mindre hårt än ett ordentligt boxningspass. Tänkte jag skulle testa ett boxpass vid något tillfälle. De har förstås annat också, bootcamp, coreträning med mera. Kort och gott så finns det saker som är intressanta för mig utöver thaiboxningen, så jag kan varva lite.

För skojs skull testade jag ett thaiboxningspass idag. Tro det eller ej, men jag valde nybörjargruppen nu, bara för att känna av lite och för att min kondition och styrka inte är vad den borde vara. Mitt betyg? Inte nöjd. Ni kommer förstå varför när ni har läst hela inlägget. Nu var det iof inte den tränare jag var ute efter som höll passet idag, han har bara måndagspassen ibland. Dock alltid onsdagspassen, så jag får väl rikta in mig på ett sådant och se om det blir någon skillnad. Nybörjarpassen kan jag för den delen bara köra nu i januari, för när jag börjar jobba kommer det bli omöjligt att hinna till dem.

Så, vad ska jag säga? Jag var enda tjejen på plats. Ingen större överraskning där…  Uppvärmningen var springa runt i salen och göra vad vi ville. Mindre kul i mitt tycke. Lite stå och slå raka slag i luften efter det. Kort tid varade den också, tror bara det var fem minuter. Efter det delades vi upp i par, men då vi var ojämna skulle tränaren hålla åt mig. Var jag förvånad? Nej. Nu blev det inte ens att han höll så värst mycket åt mig, för jag fick order om att skuggboxa de övningar de andra gjorde, medan han gick runt och hjälpte folk. Jag fick väl kanske 30 sek med honom, enstaka gånger en minut, av de treminuterspass som kördes åt gången. Endast positiv feedback de gånger jag körde mot honom. Enda kommentaren i början av en slagkombination var att jag skulle öka hastigheten i slagen. Jag gjorde det och sedan var det bra med det. Varje person fick köra tre minuter, kort paus och tre minuter till. Byte efter det.

Halvvägs in i passet kom en kille och frågade om han kunde hoppa in. Det fick han, så han fick naturligtvis köra med mig. Han var en typisk nybörjare. Alla har vi varit där. Ingen koll på hur man håller mittsarna, ingen koll på sin guard och väldigt dåligt med kraft i slag och sparkar. Inte jättekul att köra med, men å andra sidan fick jag känna mig duktig då.
De gånger jag körde kom tränaren knappt förbi. Han stannade till, tittade på mig och gick vidare, så jag antar att jag gjorde bra ifrån mig. Vid ett tillfälle sade han till mig att göra sparken snärtigare, jag höll sparken en halv sekund innan jag gick ner med benet igen. Vid ett annat korrigerade han hur jag skulle göra en vänsterspark. Jag råkade ta ett mellansteg och köra vänsterspark, istället för att ta ett steg fram med höger fot och sedan dra till med vänstersparken. Jag tycker jag får mer kraft med mellansteg, men egentligen borde det bli rätt bra kraft även med högersteget. Är väl en vanesak?

Sättet vi körde på gjorde att jag blev rejält trött. Konditionen är som sagt inte vad den borde vara, men min träningspartner för dagen tyckte jag klarade mig bra. Om han bara visste hur jag är när jag är på topp, det är ju det jag själv jämför med.

Fem minuter innan passets slut lade vi tillbaka mittsarna och så blev det den minsta fys jag någonsin varit med om. Vi ställde upp oss på var sida i salen och gick sedan fyra sträckor med utfall. Efter det plankan varvat med höga knäsparkar från plankläge, eller vad jag nu ska säga. Två gånger om. Det var allt. Ingen tillstymmelse till vare sig situps eller armhävningar, som alla andra ställen jag har kört på har varit så grymt noga med. Defintivt inte nöjd med den biten.

Den andra riktigt usla saken var att första gruppen var tvungen att lämna salen helt när andra gruppen kom. Ja men hallå, var ska jag stretcha någonstans? Ville dessutom göra lite situps och sådant också, men det sket sig uppenbarligen. Stretchandet fick bli på det iskalla golvet precis utanför salen. Jag satt så jag kunde kika in på de som tränade, bara för att se vad de fick göra för något. Jag tycker gott jag hade kunnat få sitta i kanten närmast väggen till inne i salen och stretchat. Där hade jag inte varit ivägen för någon.

Jag får väl ge det några fler chanser och se till att jag får passen med tränaren jag vill ha, men just nu är jag inte det minsta pepp på det hela. Lutar åt andra pass där och thai hemma med älsklingen.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

