Noll entusiasm för passen

Jag var på ytterligare ett thaiboxningspass idag. En gång är ingen gång, så därför gav jag det ytterligare en chans. Tyvärr blev mitt omdöme inte något bättre idag. Återigen var jag den som blev över när alla parat ihop sig. Fullständigt logiskt, men fortfarande lika tråkigt. Jag fick alltså köra på säck hela passet. Dubbelt så mycket som alla andra, för ni ska inte tro att jag på något vis fick ta någon paus eller ta det lugnare bara för att de andra bytte.

Säcken var hård som sten att sparka på. Marginellt bättre att slå på, men å andra sidan är en stor del av säcken silvertejpad. Å ja, det fanns ett synligt hål på mitten, men jag försökte att inte banka så mycket just där.

Under passets hela gång fick jag feedback två gånger. Den ena var någonstans halvvägs in i passet där tränaren förbarmade sig över mig och fick mig att slå och sparka på mittsar i ca en minut. Under den tiden fick jag förvisso ett bra tips gällande min högerspark. Istället för att stå nästan rakt fram med vänsterfoten, så ska jag sätta den lite mer åt sidan. På så sätt kommer jag runt bättre med höften och får en starkare spark. Bra där, NÅGON nytta med att jag gick!

Det andra tillfället var mot slutet av passet. Då slapp jag sparka helt och hållet och vi körde bara lite spontana slag. Emellanåt svepte han över med mittsarna för att se om jag reagerade/skyddade mig. Det gjorde jag. Fick en kommentar om mina krokar, att jag inte skulle slå med knogen/armen parallellt med golvet, utan vinkla den så jag snarare slog från sidan. Say what? Alla andra tränare jag har haft har poängterat hur viktigt det är att hålla knogen så där parallellt (alltså som man håller den när man slår ett rakt slag, fast nu slår man från sidan), så för mig känns det jättefel att vinkla den helt annorlunda. Sedan var det lite komiskt att han ville jag skulle slå riktigt hårt, när jag var så trött att jag inte hade någon energi kvar. Vad tror han, när jag har kört dubbelt upp och redan innan passet påpekat att jag befinner mig i nybörjargruppen då jag har tappat så mycket vad gäller kondition med mera.

Fysen idag var åtminstone bättre än förra gången. Armhävningar på knogarna varvades med situps. Efter det plankan, med inslag av höga knän på slutet och sedan blev det en gammal klassiker en kort tid! Ligga ner och hålla benen en bit ovan golvet. Till sist lite mördande nackträning. Nytt för mig, men det tar jag absolut med mig i bagaget. Borde köra den härhemma. Ligga ner och lyfta upp huvudet. Hålla huvudet i en minut eller så. Efter det gå ner och upp ett antal gånger, för att återigen hålla det uppe helt. Titta åt höger och åt vänster tio gånger vardera. Ta örat mot axeln på vardera sida, även det tio gånger. Min nacke var död efter det, riktigt död. Gissar att träningsvärken imorgon inte kommer vara nådig.

Stretchningen fick återigen ske utanför salen. Det stör mig något enormt att jag inte får sitta inne i salen och stretcha, utanför mattan där jag för sjutton inte ens är ivägen! Löjligt. Jag är för övrigt fortfarande den enda som bemödar mig om att stretcha. Övriga piper iväg till duschen eller vad de nu hittar på. Their loss.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

