Testat zumba och core

Idag har jag testat några pass; zumba och core. Jag gillar att dansa, men är tyvärr inte någon höjdare på det. Taktkänsla har jag i alla fall och lite vana av att följa koreografi, men långtifrån tillräckligt av det sistnämnda. För jag antar att F&S-pass med inslag av danssteg inte räknas så enormt mycket? Hur som helst, det fanns ett lunchpass på 30 min som jag provade av zumban idag. Det var kul och bra för konditionen med ett jämnt högt tempo. Jag klarade mig hyfsat bra. Det var en låt där det var några steg jag verkligen inte hängde med på. Ja, sedan är jag förstås ingen höjdare på att vare sig skaka rumpa eller bröst, vilket ingick på några ställen. Men men, kanske kan lära mig? Får se om det blir fler zumbapass. Bra energi på ledaren! Sådant gillar jag och blir glad av.

Corepasset följde på zumban, så det var alldeles lagom att köra på i ytterligare 30 min. På core fick jag i alla fall glänsa lite. Jag körde på lite svårare varianter där det gick, men det var en övning som till och med jag fick se mig besegrad på. Tänk att ni sitter med knäna upp och fötterna i golvet och sedan lutar er bakåt med överkroppen. Bara så lite så ni känner att det spänner i magen. Tänk att ni sedan för båda armarna åt ena sidan bakom höften så överkroppen roterar i sidled. Det är grundövningen och den är lätt. Lägg sedan till att ni lyfter motsatt ben vid varje sidorotation. Fortfarande lätt. Ja, det känns i magen, men inget som inte går att hantera. Okej, det jag bommade lite på var att helt enkelt lyfta fötterna helt och hållet från golvet och utföra sidorotationen. Där fixade jag bara några, för sedan fick jag problem med balansen. Kör jag den där övningen ett par gånger under kommande månader så ska jag nog sätta den ordentligt, utan fallerande balans!

Jag var i alla fall hur nöjd som helst med corepasset. Skönt när till och med mina mag- och ryggmuskler ser sig utmanade! Jag ska försöka klämma in något enstaka corepass då och då, bara för att hålla igång det. Annars blir det automatiskt en del core på både thaiboxningen, boxen och hemmaplan.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

