Bra tränare

Här kommer ett senkommet inlägg om min träning i onsdags. Det var första thaiboxningspasset med huvudtränaren och tala om att det var skillnad! Den här tränaren var superbra och jag bara kände att det var tråkigt att jag inte kunnat träna för honom de tidigare onsdagarna. Tänk vad jag missade!

Direkt när han kom in och fick syn på mig så hälsade han och presenterade sig själv. Såg glad ut över att någon tjej vågat sig dit. Det var dessutom en helt ny tjej på plats, så jag hade någon att köra med. Det blev ojämna par, men den killen som blev över behövde inte stå och köra säck hela passet. Han fick köra en del med tränaren, en del mot säcken och sedan mot någon annan. Dvs tränaren såg till att det inte var samma person som fick köra på säck när det var någon som behövde köra säck. Bara en sådan sak!

Övningarna var riktigt bra och han gick runt till samtliga och visade igen om det behövdes, kommenterade och var så där underbart hjälpsam. Tjejen jag körde med var total nybörjare på thaiboxning, så jag försökte också hjälpa henne. Allra helst som hon uttryckligen bett om det. Tyckte hon var riktigt duktig med tanke på att det var första gången. Hon kopplade fort och hade kul. Några övningar sade jag till henne att köra lite långsammare tills hon fått in i vilken ordning hon skulle göra sakerna, sedan var det bara att öka på när det fungerade.

Jag fick kommentarer av tränaren om att hålla guarden lite högre än vad jag gjorde. Jag höll väl i hakhöjd och fick höja mer åt ögonhöjd till så att säga. Inga större konstigheter att justera till. Det blev också en påminnelse om att hålla vänsterfoten riktad åt motståndarens yttre sida till när jag ska drämma till med högersparken. Detta för att få med höften ordentligt. Jag har tyvärr en vana att stå lite för smalt, eller inåtriktat till vid just högersparken. Jag märker själv skillnaden när jag korrigerar efter tränarens kommentar, så det är bra. Skulle också gå upp på tå vid själva vridningen av foten. Länge sedan jag gjorde det, så det är bara att försöka pränta in det igen. Vad mer? Jo, vid frontsparkar så ska jag inte luta ryggen bakåt som jag mer eller mindre fått itutat mig tidigare. Måste behålla fighterpositionen och bara flänga iväg frontsparken. Var inga problem att göra det när han sade det, men jag är rädd för att jag kommer glömma bort det i stridens hetta, dvs under sparring. Utöver de justeringarna så fick jag bara positiv feedback. Beröm för hårda raka slag och för hur jag fick till knäandet och allt det där.

Drar en beskrivning av några av övningarna också. En av uppvärmningsövningarna var att slå ett rakt slag och emellanåt få en krok från mittshållaren. Detta för att bara hålla koll på att guarden satt där den skulle. I början ville jag försvara mig, men fick en tillsägelse om att helt enkelt bara hålla kvar guarden däruppe. Hur som helst, en enkel men faktiskt bra övning. Ni får tänka på att detta var en nybörjargrupp, där många inte lyckas hålla guarden på plats.

En annan övning var vänster, höger rak, vänster uppercut. Sedan hade vi tre slag och rundspark. Körde igenom båda sidor. Frontsparkar. En favorit var övningen där vi först skulle ta ett steg framåt med vänster ben, drämma till med ett högerknä. Låta höger fot gå i golvet innan vi tog ytterligare ett steg framåt med vänster,  grabba tag om nacken på motståndaren, ta ett steg till höger samtidigt som vi drog med nacken. Ha båda fötter ordentligt i golvet innan vänsterknäet drämde in i mittsen.

Slutövningen var att stå och slå riktigt hårda (och rätt snabba) slag mot magen i 30 sek, göra 20 armhävningar, ytterligare hårda slag i 30 sek, 15 armhävningar, en sista omgång hårda slag i 30 sek och till sist 10 armhävningar. Var rätt död efter den lilla konditionsövningen. Å fy sjutton vad jag har tappat vad gäller armhävningarna! 11 armhävningar på tå och jag är körd. Fick gå över till att göra dem på knä efter det, usch! Långt ifrån vad jag har klarat tidigare. Måste verkligen få rätsida på mina klena bröstmuskler och armmuskler.

Efter det passet hade tränaren tydligen insett att jag inte var någon nybörjare utan att jag hade sagt något, för han frågade om jag ville vara med på sparringen, som alltså var nästa pass. Tyvärr hade jag inte benskydden med mig, för hade jag haft det hade jag nog blivit kvar. Lusten för att sparras hade återinfunnit sig. Fast det var väl tur jag inte blev kvar, för älskade J hade nog blivit mindre glad om han fått vänta ännu längre med middagen.

Varken igår eller idag har det blivit någon träning. Det var meningen vi skulle köra ett pass härhemma idag, men jag har knappt fått sova något de två senaste nätterna och är helt enkelt inte i skick för någonting. Inte ens promenader orkar jag med. Låt oss hoppas jag kan få sova något så jag kan fungera som jag ska igen!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Thaiboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

