Lindrigare denna gång

Gårdagens pass var lika roligt och jobbigt som förra gången. Inledningen var mer eller mindre densamma, med en ny skivstångsövning och sedan den här jobbiga övningen där man i princip utgår från ett läge som om man skulle göra armhävningar på knä, men istället rullar fram så långt man kan så kroppen ligger väldigt nära marken. Så rulla upp igen från det läget. Jag vet att det finns en liten mojäng för just den övningen, fast den blir ännu tyngre eftersom händerna då går ihop. Vi använde istället skivstången till att rulla oss fram och fick således hålla armarna med en axelbredd emellan. Jobbigt hur som helst och jag trodde inte alls att jag skulle klara av att gå ner så långt som det var meningen, för att sedan komma upp igen. På något vis gick det i alla fall, så jag är väl starkare än jag trodde.

Den ”grisiga” delen (ledarens benämning, inte min) av passet var både styrkemässigt och mentalt sätt jobbig. Vi hade en säck som tja, jag vet inte vad den vägde, men den var tung. Särskilt för mig som inte väger så mycket i mig själv. Den skulle vi lyfta upp från golvet, langa upp på ena axeln, hoppa över en bräda och sedan langa ner den. Efter det langa upp den igen, men på andra axeln, hoppa över brädan och ner med säcken igen. Så höll vi på ett bra tag tills ledaren sade att vi fick vila. Då var det en mikrokort vila (15 sek?) innan vi skulle fortsätta med säcken. Jag tror det var fem eller sex omgångar med säcken och fyra eller fem vilotillfällen. Mot slutet hade jag väldigt problem med att få upp säcken ordentligt. Det kändes mest som om den ville glida ur händerna på mig…

Vi avslutade med en liten ”handkull”, där man mer eller mindre utgår från armhävningsläge (på tå) och ska röra sig fram och tillbaka i golvet i jakt på att nudda motståndarnas händer – och såklart undvika att bli nuddad själv. Den där övningen vet jag att jag har kört tidigare på någon kickboxningsträning. Kul och effektiv träning. Jag kände mig hemskt duktig som bara blev nuddad av en annan person en gång och fick in hela 17 träffar på övriga! Jag vann tävlingen i flest träffar, hehe. I sista omgången vi gjorde övningen så var ungefär halva gruppen nere för räkning, då de fann det hela för jobbigt. Jag kände inte av något sådant, men så är jag också både kvick och stark i rygg och mage, som är de muskelgrupper som får kämpa hårdast där.

Träningsvärken då? Värst i axlar/nacke/skuldror. Överkomlig i ben, rygg och armar och bara lätt i rumpa och mage. En klar förbättring från förra gången!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

