Tränat igen!

Igår vaknade jag med en härlig träningsvärk i precis hela kroppen, såväl som ett sabbat vänsterknä. Jag tror det är mitt gamla bråkiga knä, som sedan ett par år tillbaka får för sig att krascha lite då och då när det anser att jag har gjort för jobbiga saker. Att återuppta träningen efter ett långt uppehåll är jobbigt, även om jag tyckte att jag inte körde på så hårt på träningen i söndags. Kondition och styrka är inte precis vad de har varit, även om konditionen inte är så illa.

Några ord om söndagens träningspass, som för övrigt var mitt livs första boxfyspass. Det kändes som en fuskvariant av thaiboxning. I stil med nu-ska-vi-hitta-på-något-som-tjejer-vågar-gå-på-och-lära-sig-slå-en-aning. Inte lika seriöst och människorna som söker sig till det verkar inte riktigt ha det där jävlar-anamma som man annars stöter på hos thaiboxarna. Alltså den där känsla av att man verkligen är ute efter ett riktigt fysiskt tufft pass där man får ge allt. På vanlig boxfys är dessutom tränaren inte fullt så insatt i det här med thaiboxning, vilket leder till några tvivelaktiga kommentarer. Men ja, tränarens hjärta var på rätt ställe i alla fall och personen ifråga tänkte rätt. Bra uppvärmning med bl a lite intervallträning, fotarbete och skuggboxning. Helt okej mittsövningar sedan, men med bara vanliga raka slag och krokar, samt frontsparkar. Det varvades hårda varianter med snabbt tempo. Mitt största problem med passet var väl helt enkelt att jag fick köra mot en tjej som uppenbarligen aldrig satt sin fot på något sådant här tidigare. Jag vet att det är tufft att vara total nybörjare, men man kan åtminstone försöka följa instruktionerna och ta det lugnt och metodiskt istället för att bara slå snabbt och vilt omkring sig. Jag har kört med totala nybörjare på thaiboxning och då blev jag mindre frustrerad än vad jag blev på boxfyspasset.

Hur som helst, trots all frustration från passet så blev jag helt slut efteråt. Kan tillägga att jag även cyklade till och från träningen, så det var inte tal om någon latmask där inte! Igår började jag däremot följa ett träningsschema. Det innebar dels en 30 min promenad i raskt tempo och sedan ett gäng styrkeövningar där det var fokus på ben och säte. Mitt sabbade vänsterknä gjorde dock att det sket sig rejält med knäböjen. Skulle gjort 15 x 3 men fixade bara 6 st innan knäet höll på att kollapsa fullständigt. Ordinerade helt enkelt mig själv vila för knäet. De andra övningarna gick i alla fall bra och smärtfritt och under av alla under, idag har jag förutom ännu värre träningsvärk i hela kroppen, även dundrat till med rejäl träningsvärk i ben, ländrygg och lite i rumpan. Yey! Idag skulle jag egentligen kört övningar för överkroppen ,såväl som jogging, men det är bara att glömma. Byter istället ut dagens schema mot morgondagens och får därmed en vilodag idag och kör på igen imorgon. Ska däremot se till att komma ut på en promenad idag. Kroppen mår gott av den extra blodcirkulation det innebär.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

